انتقال نفت کرکوک به ایران منتفی شد

وزیر نفت عراق رسما اعلام کرد: عراق و ایران هنوز مبادلات نفتی خود را به دلیل مسائل فنی آغاز نکردند و همین نفتی از عراق به ایران سوآپ نمی‌شود، در صورتی که قرار بود نفت روزانه 60 هزار بشکه از نفت میدان کرکوک عراق برای استفاده در پالایشگاه کرمانشاه و تبریز به ایران ارسال شود. 

طی ماه‌های گذشته چندین بار خبر صادرات مطرح شد، اما منابع رسمی اعلام کردند، به دلیل مسائل فنی و نبودن امنیت راه‌ها این صادرات انجام نشده است. قرار بود صادرات نفت توسط تانکرهای نفت‌کش صورت گیرد.

به گزارش فارس اواسط آذر 96 عراق و ایران توافقی را برای سواپ حداکثر 60 هزار بشکه در روز نفت تولید شده در میدان نفتی کرکوک با میزان مشابه از نفت ایران امضا کردند.

توافق سوآپ نفت از سوی علا یسیری، مدیرکل شرکت بازاریابی نفت Sumo عراق و هدایت زاده به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس این توافق که میان دو کشور امضا شده است، ایران به همان میزان نفت را به بنادر جنوبی عراق در خلیج فارس تحویل خواهد داد.

این توافق به عراق امکان می‌دهد فروش نفت کرکوک را که از زمان بازپس‌گیری کنترل میادین نفتی شمال این کشور از نیروهای کرد: در اکتبر متوقف شده بود، از سر بگیرد.

به گفته وزیر نفت عراق، بین 30 تا 60 هزار بشکه در روز نفت کرکوک با تانکرها به منطقه مرزی کرمانشاه که در آن ایران یک پالایشگاه دارد، ارسال خواهد شد.

این گزارش حاکی است: اوایل دی ماه 96 رسانه های بین المللی اعلام کردند قرار است از اوایل بهمن ماه عملیات سوآپ نفت خام عراق به ایران آغاز شود اما با گذشت چند ماه این عملیات هرگز آغاز نشد.

خبرنگار فارس اوایل فروردین ماه سال جاری از یک منبع آگاه در مورد آخرین وضعیت سوآپ نفت خام عراق به ایران کسب اطلاع کرد که مشخص شد، از زمان امضای قرارداد تا اوایل اردیبهشت ماه تنها یک محموله 60 هزار بشکه‌ای به ایران ارسال شد و عملا نبود امنیت مانع ارسال بیشتر نفت عراق از طریق تانکرهای جاده پیما به ایران شد.

قرار بود دو هفته پیش از اتمام سال 96 محموله‌های جدید نفتی به ایران بیاید و حتی مسیر تردد تانکرهای نفت نیز از نظر امنیتی چک شد تا مبادا مین‌ یا سایر مواد منفجره از جنگ ایران و عراق باقی مانده باشد و همچنین امنیت مسیر حرکت کامیون‌ها را بررسی کرده بودند، تا مشکلی برای تانکرهای نفتکش پیش نیاید. اما طرح انتقال نفت از میدان کرکوک عراق به دلیل نگرانی‌ امنیتی منتفی شده است.

در همین رابطه سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق نیز اعلام کرد طرح انتقال روزانه 60 هزار بشکه نفت از میدان نفتی کرکوک عراق به ایران به دلیل نگرانی‌های امنیتی و نبودن ایکس‌ری منتفی شده است با این حال قرار بود هب جای انتقال نفت از طریق نفتکش های جاده پیما این کار با خطوط لوله انجام شود.

زمستان سال گذشته بود که طی سفر بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان به عراق، طرح احداث یک خط لوله از کرکوک به ایران مطرح شد. در آن زمان ایران و عراق یادداشت تفاهمی برای مطالعه ساخت یک خط لوله به امضا رساندند، گرچه طرح احداث این خط لوله همچنان در دست بررسی است، ولی عراق تا ساخت این خط لوله تصمیم گرفته است تا نفت خود را به ترکیه منتقل کند و عملا تا زمان احداث این خط لوله بحث سوآپ نفت عارق به ایران منتفی است.