خسارت‌های سنگین بر تولیدکنندگان در اثر قطعی برق

قطعی برق خسارت‌های میلیاردی و هنگفتی را برای واحدهای تولیدی به دنبال داشته است. صنعتگرانی که قرار بود امسال با وضع شعار حمایت از کالاهای داخلی وضعیت‌شان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته باشد؛ اما به نظرمی‌رسد امسال از یکسو پیچیدگی در اتفاقات بین‌الملل و چالش‌ها در حوزه سوخت‌های تجدیدناپذیر اجازه بهبود رتبه کسب وکار ندهد و در نهایت وضعیت سخت‌تری را برای ادامه فعالیت صاحبان کسب وکار رقم زند.

یک تولیدکننده مسقطی در استان فارس درباره معضلات ناشی قطعی برق در کسب‌وکارهایشان سخن می‌گوید.

او می‌گوید: در کسب‌وکارهایی همچون شیرینی‌های سنتی پروسه تولید بسیار حائز اهمیت است. به شکلی که هرگونه وقفه یا نقص در پروسه تولید، محصول نهایی را با چالش جدی و گاهی با تلف شدن محصولات مواجه خواهد کرد. در کشوری که بیش از هر زمان دیگری شعار حمایت از تولید داخلی همه رسانه‌ها را پر کرده، متاسفانه نه‌تنها شاهد حمایتی از تولیدکنندگان نیستیم که چالش‌های ما روز به روز افزایش می‌یابد.

او در ادامه توضیح می‌دهد: مدتی است که ما تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی استان فارس شاهد قطعی برق بدون اطلاع قبلی هستیم. متاسفانه به دلیل قطعی ناگهانی برق متحمل ضرر و زیان فراوان هستیم. بارها در حین تولید با قطعی برق مواجه که در نهایت همه مواد اولیه را در جریان تولید دور ریختیم. این مسئله نه تنها به طور مستقیم منجر به افزایش ضایعات و ضررهایی را برای یک تولیدکننده شده است بلکه ارسال با تاخیر محصولات برای مشتریان هم برای ما خسارت ایجاد کرده است.

این تولیدکننده در پاسخ به این پرسش که آیا اداره برق استان جدول زمان‌بندی قطعی برق را در اختیار واحدهای تولید قرار داده است یا خیر؟ می‌افزاید: اداره برق جدولی را جهت اعلام روز و ساعت قطعی برق به ما اعلام کرده اما بر اساس این جدول قطعی برق اتفاق نیفتاده است. اطلاع نادرست قطعی برق خسارات ما را افزایش داده است. به این صورت که طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که پروسه چند ساعته تولید در زمان قطعی برق انجام نگیرید ولی در کمال ناباوری در ساعاتی برق قطع می‌شود که اعلام نشده بود.

او می‌گوید: با اداره برق تماس می‌گیریم و جویای این مسئله می‌شویم. به ما در آرامش می‌گویند شما باید خوشحال باشید که برقتان قطع نشده، پروسه تولید را آغاز کنید و پس از نیم ساعت برق قطع می‌شود. باید اشاره کرد که شرایط به گونه‌ای شده است که قطعی برق برای ما ضرر و زیان ایجاد می‌کند. آیا حمایت از تولید داخلی قرار است به چنین شیوه‌هایی انجام شود؟

قطعی بی‌موقع برق گزارش نشده

در مقابل عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز درباره چالش‌های اخیر واحدهای صنعتی غذایی استان فارس در جریان قطعی برق می‌گوید: تا به امروز گزارشی در راستای قطعی برق واحدهای صنعتی به ما گزارش نشده است. اداره برق استان فارس لیست زمانی را در اختیار شهروندان و فعالان اقتصادی قرار داده است که براساس لیست ساعتی مورد نظر قطعی برق انجام می‌گیرد.بنابراین خسارت ناشی از قطعی برق در شهرک صنعتی و زیان‌دهی واحدهای تولیدی غذایی را تایید نمی‌کنم.

یلدا راهدار در ادامه می افزاید: واحدهای تولیدی غذایی مستلزم هستند تا در چنین زمان‌های بحرانی برق اضطراری داشته باشند. به‌واقع واحدهای تولیدی که در شهرک صنعتی مستقر هستند بدون داشتن برق اضطراری پروانه بهره‌برداری از سوی دولت در اختیارشان قرار نخواهد گرفت.

از آن سو رییس اتحادیه نان‌های فانتزی تهران هم نسبت به قطعی بدون برنامه‌ریزی واحدهای صنفی به خصوص در حوزه تولید نان گله و شکایت دارد و از خسارت‌های میلیاردی به بار نشسته سخن می‌گوید.

محمدجواد کرمی با اشاره به قطعی برق بدون زمان‌بندی شده استان تهران می‌گوید: این روزها یکی از چالش‌های اساسی واحدهای صنایع غذایی به خصوص در حوزه تولید نان به قطعی برق باز می‌گردد. متاسفانه شرکت توزیع نیروی برق استان تهران هیچ جدول زمان‌بندی شده‌ای را در اختیار نانوایان فانتزی قرار نداده است. از این رو با هر بار قطعی برق نانوایان صنعتی هرکدام از آنها حدود ۱۰۰ کیلوگرم آرد را از دست می‌دهند که دورریز این مواد مربوط به ۸۰ هزار واحد صنفی کل کشور می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در بخش محیط زیستی به همراه داشته باشد.

او مطرح می‌کند: از وزارت نیرو می‌خواهیم برای کاهش خسارت‌ها موتور برق رایگان را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد.

خسارت‌های هنگفت

از سوی دیگر رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه تهران درباه خسارت‌های به بار نشسته ناشی از قطعی برق می‌گوید: متاسفانه با قطعی برق شاهد خسارت‌های هنگفتی هستیم؛ به طوری‌که در گذشته قیمت تمام شده بستنی در یک میزان مشخص به ۲۰ هزار تومان می‌رسید اما امروز با قطعی پی در پی برق قیمت تمام شده در همان میزان و همان خط تولید به ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

اسکندر آزموده در پاسخ به این پرسش که با قطع برق چه میزان از آبمیوه و بستنی‌ها ضایع می‌شود؟ تصریح می‌کند: با هر بار قطعی برق ممکن است چند صد کیلوگرم ضایعات بستنی داشته باشیم که خسارت چند میلیونی به بار دارد. در واقع به جای اینکه در این شرایط سودباشیم زیان‌ده شده‌ایم و قیمت تمام شده فعالیت‌ها افزایش یافته است.

او در ادامه برای جلوگیری از زیان‌های وارد شده تصریح می‌کند:برای جلوگیری از خسارت‌های وارد شده به واحد تولیدی بستنی‌سازی قصد خرید موتور برق دست دوم را داشتیم که هزینه آن به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسید، متاسفانه این روزها آن قدر وضعیت کسب و کار راکد و زیان‌ده است که قدرت خرید چنین دستگاهی را نداریم.

حال با وجود اینکه سرمایه در گردش واحدهای صنعتی کاهش یافته باید منتظر ماند و دید تا دولت چه اقدامات بهنگامی را برای خروج از وضعیت ناشی از بحران‌های برق درنظر می‌گیرد؟