اتفاقی غیرمنتظره در بازار سکه

 سکه و دلار معاملات خود را تحت‌تاثیر انتظارات کاهشی با افت قیمت آغاز کردند؛ اواسط روز روند صعودی را تجربه کردند و در ساعات پایانی معاملات، از سقف روزانه فاصله گرفتند. برخی معامله‌گران باور داشتند، عدم ورود سکه‌های پیش‌فروش به بازار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت بود. ممکن است در روزهای آینده با ادامه تحویل سکه‌های پیش‌فروش روند قیمت تغییر کند.

در چهارمین روز هفته، دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش کلید خورد؛ ولی قیمت سکه برخلاف انتظارات بیشتر معامله‌گران در بازار آزاد افزایشی شد. روز گذشته، سکه با ۴۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. دو عامل برای افزایش قیمت سکه عنوان شده است. برخی افراد مطلع عنوان کردند، افراد زیادی برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش خود به شعب بانک ملی مراجعه نکردند؛ همچنین معامله‌گران بازار سکه عنوان کردند، دیروز بازار از سمت عرضه با اتفاق خاصی رو‌به‌رو نشد؛ در واقع از نظر این عده افرادی نیز که سکه‌های پیش‌فروش خود را تحویل گرفته بودند، آن را برای فروش به بازار عرضه نکردند. دیروز بازار تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های متفاوت نسبت به اثرات پیش‌فروش سکه، نوسانات زیادی را تجربه کرد. در ابتدای روز سکه در محدوده ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قرار داشت؛ به تدریج تا کانال ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان بالا رفت و در نهایت در ساعات انتهایی روز بار دیگر مسیر کاهشی را برای حرکت انتخاب کرد. در روز نوسانی سکه، دلار نیز در بازه ۷ هزار و ۹۰۰ تا ۸ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان کرد.دلار در ابتدای روز بیشتر میل به کاهش داشت؛ به یکباره افزایشی شد و در ساعات پایانی روز در نزدیکی سطح ۸ هزار و ۵۰ تومان نوسانات خود را صورت داد. روز گذشته یکی از مقامات بانک مرکزی نیز از انجام ۶۵ میلیون یورو معامله قطعی در بازار دوم ارز خبر داد. به‌نظر می‌رسد کاهش نوسانات در بازار ارز تا حدی ناشی از معاملات بازار دوم ارز بوده باشد.

تکذیب شایعات سکه‌ای

شایعات زیادی در ابتدای بازار روز سه‌شنبه در بازار وجود داشت. عده‌ای عنوان می‌کردند، به خریداران بزرگ سکه به جای تحویل فیزیکی تنها گواهی داده شد تا تکلیف مالیاتی آنها مشخص شود. با این حال، پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از برخی منابع مطلع حاکی از آن بود هیچ مالیاتی از خریداران دریافت نشده است و تمام مراجعه‌‌کنندگان سکه خود را بدون دریافت هزینه‌ای به‌صورت فیزیکی دریافت کردند. برخی خریداران نیز در برخی کانال‌های اطلاع رسانی که در میان معامله‌گران سکه اعتبار دارد، عنوان کردند بدون هیچ اتفاق خاصی و به راحتی سکه‌های خود را دریافت کرده‌اند. برخی از خریداران از دریافت ۸۰۰ سکه به‌صورت فیزیکی خبر دادند. در واقع، خریداران تنها با فیش ثبت‌نامی، می‌توانستند سکه‌های خود را تحویل بگیرند.با این حال، براساس اظهارات افراد مطلع و برخی معامله‌گران، روز گذشته افراد زیادی نیز برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش اقدام نکردند؛ یک منبع مطلع عنوان کرد، پیش‌فروش‌های سه ماهه در ۵ روز صورت گرفت و ممکن است موعد تحویل برخی پیش‌فروش‌ها در روزهای آینده باشد.

از سوی دیگر، به دلیل آنکه زمان قطعی برای تحویل سکه ذکر نشده است و خریداران هر زمان که بخواهند می‌توانند سکه‌های خود را تحویل بگیرند، ممکن است عده زیادی ترجیح داده باشند که در مقاطع دیگری سکه‌های خود را دریافت کنند.به گزارش «ایبنا»، در‌صورتی ‌که خریداران طرح پیش‌فروش سه ماهه سکه در تاریخ سررسید خود برای دریافت سکه به بانک مراجعه نکنند، این سکه‌ها نزد شعبه امانت باقی می‌ماند و هر زمانی که مشتری به بانک مراجعه کند، می‌تواند سکه خریداری شده را دریافت کند. در واقع این عده از خریداران ممکن است تمایل داشته باشند، سکه‌های خود را به جای تحویل گرفتن تا هر زمان ممکن نزد بانک نگه دارند؛ چراکه به هر حال هزینه نگهداری هم با ریسک همراه است و هم هزینه دارد.

نیاز به بازار اوراق سکه

دبیرکل بانک مرکزی چند روز پیش خبر داد حتی هنوز ۱۰ درصد از خریداران سکه پیش‌فروش یک ماهه سکه‌های خود را تحویل نگرفته‌اند. جالب آنکه در اواخر اردیبهشت ماه بخش زیادی از خریداران سکه‌های یک ماهه نیز ترجیح داده بودند به جای سکه فیزیکی کارت سکه دریافت کنند. روز گذشته نیز خریداران زیادی به بانک برای تحویل سکه خود مراجعه نکردند؛ همچنین با توجه به روند افزایشی قیمت، می‌توان گفت کسانی که سکه خود را تحویل گرفتند، آن را با وجود امکان کسب سود هنگفت به بازار عرضه نکردند. در واقع به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از خریداران سکه‌های پیش‌فروش بیشتر از آنکه به دنبال کسب سود بوده باشند، با قصد پوشش خرید در طرح پیش‌فروش سکه شرکت کردند.

نشانه دیگری بر تایید موضوع آن است که خریدارانی که سکه‌های خود را روز گذشته تحویل گرفتند، تمایل چندانی برای عرضه آن در بازار نداشتند. رئیس کمیسیون طلا و جواهر عنوان کرد، با وجودی که تقاضای خرید سکه در بازار وجود دارد اما از آنجا که بر خلاف انتظار سکه‌های پیش‌فروشی وارد بازار نشد قیمت‌ها دوباره به سمت بالا سوق یافت. بار اولی که سکه‌های پیش‌فروش تحویل داده شد، برخی از خریداران به جای دریافت سکه به‌صورت فیزیکی کارت سکه دریافت کردند. با این حال، روز گذشته عنوان شده است که بیشتر دریافت‌کنندگان سکه را به‌صورت فیزیکی تحویل گرفته‌اند.

این در حالی است که اگر امکان معامله کارت سکه در یک بازار وجود داشت، ممکن بود عده بیشتری با راحتی بیشتری برای دریافت سکه‌های پیش‌فروش به‌صورت غیرفیزیکی اقدام کنند.برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند، از آنجا که خریداران سکه بیشتر به قصد پوشش قدرت خرید در طرح پیش‌فروش سکه شرکت کرده‌اند، نمی‌توان قانون مالیات بر درآمد را برای آنها در نظر گرفت.از نظر آنها، بانک مرکزی با سیاست پیش‌فروش، اقدام به جمع‌آوری بخشی از نقدینگی کرد؛ ولی پس از آن، این نقدینگی راکد باقی ماند؛ حال آنکه با تشکیل یک بازار متشکل می‌توان این نقدینگی را به جریان انداخت.بر اساس اظهارات مسوولان بانک مرکزی، حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه پیش‌فروش شده است؛ به‌نظر می‌رسد این میزان می‌تواند حجم مناسبی برای تشکیل یک بازار متشکل و داد و ستد داوطلبانه در آن باشد. این در حالی است که اظهارات برخی مسوولان مبنی بر دریافت مالیات و مشکلات پیش آمده در تشکیل بازار اوراق سکه، ممکن است در آینده اعتماد به شرکت در یک بازار متشکل را نیز کاهش دهد.