قطعی برق عامل شیوع آنفلوانزای پرندگان در مرغداری‌ها

فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار درباره آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در سال جاری اظهار کرد: در روزهای اخیر، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 10 واحد مرغداری صنعتی و بومی را درگیر کرده است.

به گفته وی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 4 واحد صنعتی استان اصفهان و یک واحد در تهران گزارش شده است.

طلاکش با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان معدوم سازی طیور ندارم، افزود: البته مهم تر از رقم معدوم سازی، موضوع شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گرمای بیش از 45 درجه و تراکم پایین در مرغداری هاست که این موضوع بیانگر پیش آگاهی بسیار بدی در ماه های آتی است که اگر دولت فکر اساسی نکند ، مطمئنا با افزایش جمعیت مرغ در فصل پاییز، صنعت  با چالش جدی روبرو خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر دولت اقدام خاصی بیش از آنچه که در گذشته انجام داده برای مهار بیماری به کار نگیرد، مطمئنا خسارت جبران ناپذیری بعد از گذشت سه سال متوالی که مرغداران با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان روبرو بودند، بر پیکره صنعت وارد خواهد شد  و حال جای این سوال مطرح است که  قرار است چه کسی پاسخگوی مرغداران باشد؟ 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاثیری در میزان تولید داشته است، بیان کرد:  اگرچه تا کنون روند بیماری تاثیری بر میزان تولید نداشته است، اما گسترش بیماری مطمئنا تولید را در ماه های آتی تحت تاثیر قرار خواهد داد کما اینکه تعدادی از مرغداران به دلیل نگرانی های موجود، حاضر به جوجه ریزی نیستند.

طلاکش با بیان اینکه سال گذشته انفجار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحد های صنعتی منجر به معدوم سازی 2.5 میلیون قطعه طیور شد، افزود: امسال با شیوع انفجاری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، رقم معدوم سازی بیش از سال گذشته خواهد بود.

دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار از تعادل قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو تخم مرغ با نرخ 6 هزار تومان درب مرغداری عرضه می شود.

وی با بیان اینکه گزارش های پراکنده آنفلوانزای فوق  حاد پرندگان تاثیری بر موضوع بازار نداشته است،اظهار کرد: عرضه و تقاضا  عامل اصلی تعیین کننده قیمت در بازار است که در شرایط کنونی به سبب افزایش عرضه و کاهش تقاضا روند ثبات و کاهش قیمت تخم مرغ در بازار پیش بینی می شود.

صادرات تخم مرغ تعریفی ندارد

طلاکش در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ بیان کرد: اگرچه صادرات مشکل قانونی ندارد، اما به سبب نبود امکان رقابت ناشی از قیمت بالای تخم مرغ توفیقی در صادرات نداریم و همواره این روند تا زمانی که یارانه صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار نگیرد، ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در هفته های گذشته مقدار ناچیزی تخم مرغ به افغانستان صادر شد، افزود: اگرچه صادرات تخم مرغ به افغانستان متوقف نشده است،اما تن آژ آن به حدی قابل قبول نیست که بتوان آن را جز آمار صادرات محاسبه کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مبنی برآنکه  چند درصد غرامت سال گذشته مرغداران ناشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  پرداخت شده است، بیان کرد: تا کنون 95 درصد غرامت مرغداران مربوط به سال گذشته پرداخت شده است.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت غرامت مرغداران در سال جاری تصریح کرد: با توجه به آنکه آلودگی در دو هفته اخیر اتفاق افتاده است ؛ بنابراین بعید است که غرامت مرغداران در سال جاری به این زودی پرداخت شود.