نارضایتی از میزان تاثیرگذاری بازار ثانویه ارز

محمدمهدی رئیس زاده درباره میزان تاثیرگذاری بازار ثانویه ارز با گذشت یک هفته از راه اندازی، اظهار کرد: بازار ثانویه در ابتدای کار از نظر روانی اثر مثبتی گذاشت اما، به دلیل اینکه سایر بخش‌ها در این مجموعه دیده نشده نتوانسته انتظارات فعالان اقتصادی را برآورده کند.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بازار ثانویه فقط مخصوص کالا‌های گروه سوم شد و به همین دلیل آن اثرگذاری که مورد انتظار بوده را نداشته است، افزود: پیشنهاد بخش خصوصی این است که بستر این بازار گسترده‌تر شود و فقط مخصوص کالا‌های گروه سوم نباشد و ارز خدمات نیز در این سامانه دیده شود که بتواند به صورت شفاف خرید و فروش شود.

وی گفت: به عنوان مثال، طبق بخشنامه بانک مرکزی هر مسافر می‌تواند ۱۰ هزار یورو وارد و ۵ هزار یورو خارج کند این در حالی است که برای سفر به کشور‌های همسایه ۵۰۰ یورو و برای سایر کشور‌ها ۱۰۰۰ دلار می‌دهند، افراد ناچارند مابقی ارز موردنظر را از جایی دیگر تامین کنند که از نظر مفهومی قاچاق محسوب می‌شود.

رئیس زاده درباره نحوه کشف قیمت و تاثیر آن بر قیمت کالا‌ها بیان کرد: کشف قیمت در بازار ثانویه به صورت توافق بین صادرکننده و واردکننده است و به دلیل اینکه کالا‌های گروه سوم شامل کالا‌های اساسی نیست و شامل قیمت گذاری نمی‌شوند بنابراین قیمت کالا‌های وارداتی بر اساس کشش بازار تعیین خواهد شد.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هنوز قدرت خرید اقشار جامعه به دلار ۸ هزار تومانی نرسیده است و یک فاصله ۲ هزار تومانی وجود دارد به همین دلیل می‌شنویم در بازار برخی فروش کالا را متوقف کردند و منتظر هستند ببینند در چه قیمتی ارز تثبیت می‌شود.