افزایش قیمت بنزین ظلم در حق مردم است

 در بودجه سال 1397 دو تبصره ۱۴ و ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رنگ دیگری به احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری داد و حتی سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای مابه تفاوت افزایش قیمت حامل های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تعیین شد.

از همان زمان زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین دهان به دهان شد و احتمالات حول و حوش این موضوع همچنان مطرح می‌شود. احتمالاتی که با الزام مجدد استفاده از کارت سوخت قوت گرفت و هرچند شایعات از احتمال دو نرخی شدن و حتی افزایش قیمت بنزین خبر می دهند اما هنوز هیچ مقام مسئولی به طور رسمی این شایعات را تایید نکرده است.

تنها موضوعی که محرز است این است که دولت قصد دارد استفاده از کارت سوخت را به طور جدی پیگیری کند و اینکه بر اساس لایحه بودجه اجازه دارد قیمت سوخت را افزایش دهد. این درحالی است که روند مصرف سوخت در کشور به شدت در حال افزایش است و هر ماه شاهد افزایش مصرف بنزین نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل هستیم.به طوریکه طبق اخرین آمار مصرف بنزین در خردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 11 درصد رشد داشته است.

در این راستا،حسن ضیاء کاشانی،مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی  در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد: در حال حاضر نیاز داخلی کشور به بنزین با تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین می‌شود اما از سوی دیگر متاسفانه سالی ۱۰ درصد به رشد مصرف بنزین اضافه می‌شود که بخشی از آن هم مربوط به قاچاق است. زیرا با توجه به تضعیف استفاده از کارت سوخت، میزان قاچاق نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرد است. یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف بنزین تولید و فروش خودروهای داخلی است که برخی از این خودروها سوخت بیشتری مصرف می‌کنند.

LPG جایگزین بنزین شود

وی با بیان اینکه LPG می‌تواند جایگزین بنزین شود، توضیح داد: در حال حاضر LPG در کشور تولید و صادر می‌شود و می‌تواند تا ۴۰ میلیون لیتر جایگزین بنزین شود. اگر از رانندگان تاکسی که پرمصرف ترین مشتریان سوخت هستند، سوال شود، مشخص می‌شود که آنها LPG را به CNG ترجیح می‌دهند. دنیا به سمت استفاده LPG به جای بنزین و CNG به جای نفت گاز در حرکت است اما ما با توجه به شرایطی که داشتیم CNG را جایگزین بنزین کردیم. به نظر من LPG می‌تواند نیاز کشور را تامین کند و با تحریم‌ها مقابله کند. نیاز به تکنولوژی خاصی هم ندارد و تنها نصب پیت در خودروها کافی است.

هر گونه افزایش قیمت بنزین ظلم در حق مردم است

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش در ادامه در مورد واقعی کردن قیمت بنزین اظهار کرد: زمانی که در شرکت پخش مسئولیت داشتم، از واقعی شدن قیمت‌های سوخت دفاع می‌کردم اما در حال حاضر متوجه می‌شوم با حقوقی که دریافت می‌کنم تنها می‌توانم تا شانزدهم ماه یک زندگی معمولی را اداره کنم. به طور کلی با این سقف پرداختی حقوق در داخل کشور هر گونه افزایش قیمت سوخت ظلم در حق مردم است.

کارت سوخت مانع قاچاق فرآورده می‌شود

کاشانی با تاکید بر اینکه کارت سوخت تنها ابزاری است که می‌تواند از قاچاق فرآورده جلوگیری کند، افزود: در زمانی که کارت سوخت در ایران ارائه شد، همه کارکردهای آن به کار گرفته نشد و به طور کلی طرح آن کاملا پیاده نشد. زمانی که مردم از کارت سوخت استفاده کردند، میزان مصرف ۲۵ میلیون لیتر در روز کاهش یافت در حالی که همه خودروها در سراسر کشور در حال تردد بودند و کمبود بنزینی در کشور وجود نداشت.

وی ادامه داد: قرار بود کارت سوخت جایگزین کارت خودرو شود و میزان سوخت متناسب با نوع و مدل خودرو تعیین شود که این طرح کامل اجرایی نشد من مطمئن هستم در حال حاضر ۱۵ میلیون لیتر بنزین در حال قاچاق است.

این درحالی است که عباس کاظمی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش بر واقعی شدن قیمت سوخت تاکید کرد و ایسنا گفت: به نظر من تنها راه مدیریت مصرف سوخت در کشور واقعی کردن قیمت آن است.