توقف کامیون‌ها در مرز بازرگان!

 جلال ابراهیمی – رییس مرکز مطالعات ایران و ترکیه - اظهار کرد: بعضا یک ماه است که کامیون‌هایی که از کشورهای اروپایی و ترکیه به مقصد ایران و همسایه‌های آن حرکت کرده بودند، به دلایلی نظیر پلمب و بررسی گازوئیل، بررسی اوراق ثبت سفارش، بررسی اوراق حمل و همچنین مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در مرز بازرگان متوقف شده‌اند و این در حالی است که محموله باری‌شان مواد فاسدشدنی بوده‌اند که دچار ضرر و زیان شده‌اند.

وی افزود: در این میان قیمت دموراژ کامیون‌ها (کرایه معطلی) از هزینه‌های خرید و تجارت نیز بالاتر رفته است.

ابراهیمی با اشاره به درخواست سفیر ایران در ترکیه درباره اعزام افراد برای حل این مشکل به مرز بازرگان گفت: اگر این مشکل حل نشود برای ایران از لحاظ بازار داخلی و چهره عمومی تجارت صورت خوشی ندارد.

رییس مرکز مطالعات ایران و ترکیه تصریح کرد: علاوه بر مسائل پیش آمده برای تجار ایرانی، کامیون هایی که باید از ایران عبور کنند به جهت کم کردن فشار گمرک، سهولت حمل و نقل و جلوگیری از فساد موادی که همراه دارند، مسیر خود را تغییر می‌دهند و مرزهای دیگر را جایگزین می‌کنند؛ بنابراین مقدار زیادی از درآمد ایران که از طریق حق عبور سرزمینی حاصل می‌شود، از بین می‌رود.

به گزارش ایسنا، این موضوع در  نشست منطقه‌ای ایران و ترکیه با حضور فعالان اقتصادی، سفیران، سرکنسول‌گران و رایزن‌های دو کشور در ترکیه برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و رضا کامی - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه - در این باره تاکید کرد که باید ترتیبی اتخاذ شود تا مسائل گمرکی و کنترل گازوئیل تریلرها و عبور کامیون ها سهل و در چند کیلومتری تبریز هدایت شود. این امر باعث می‌شود که از تراکم و توقف تریلرها در مرز کاسته شود و سوء تفاهم هایی که در مورد مرز بازرگان به وجود آمده، برطرف شود.

وی همچنین تاکید کرد که سه ارگانی که در مرز بازرگان، سوخت تریلرها را کنترل می کنند باید یکپارچه شوند.