هیچ نگرانی برای تولید بنزین وجود ندارد

 ‌محمدعلی دادور اظهار کرد: فاز سوم این پالایشگاه با برگرداندن مسدودکننده مسیر خط فلر که در حال راه‌اندازی واحد تقطیر آن هستیم، با تلاش تمامی کارکنان اولین واحد از ترین سومش راه‌اندازی می‌شود.

تثبیت دریافت 120 هزار بشکه میعانات گازی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی

وی با بیان اینکه در واحدی که آماده بهره‌برداری است، 120 هزار بشکه دریافت میعانات گازی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی تثبیت می‌شود، افزود: به این معنی که خوراک ما به 360 هزار بشکه می‌رسد و می‌توانیم روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی که از میدان مشترک گازی پارس جنوبی استحصال می‌شود را پالایش کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با اشاره به اینکه راکتور اصلی واحد تصفیه هیدروژنی نفتال را هم ظرف دو ماه آینده تا اواخر مهرماه وارد مدار کنیم، تصریح کرد: با به مدار آمدن این واحد ما می‌توانیم نفت شیرین را در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار دهیم.

می‌توانیم بیش از 30 میلیون لیتر بنزین به سرانه سوخت کشور تزریق کنیم

دادور اضافه کرد: همچنین با افزایشی که در واحدهای ترین یک و دو می‌دهیم و 10 درصد مازادی که می‌توانیم استفاده کنیم می‌توانیم ظرفیت پالایش خودمان را افزایش داده و بیش از 30 میلیون لیتر بنزین به سرانه سوخت کشور تزریق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فازهای اول و دوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس 26 میلیون لیتر بنزین به سبد سوخت کشور تزریق می‌کند.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه  کلیه فرآورده بنزین این پالایشگاه از لحاظ زیست‌محیطی دارای مشخصه‌های لازم برای تثبیت شرایط کشور از لحاظ زیست‌محیطی هستند، عنوان کرد: آروماتیک، بنزن و گوگرد سه مؤلفه بسیار مهم برای محیط‌زیست هستند، در حال حاضر کلیه بنزینی که به انبار نفت کشور توزیع می‌شود مطابق با استانداردهای یورو 5 است.

دادور ادامه داد: آروماتیک طبق استاندارد یورو 5 باید حداکثر 35 درصد باشد که آروماتیک بنزین شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس زیر 30 درصد است، بنزن طبق استاندارد یورو 5 باید یک درصد باشد ولی کلیه فرآورده‌های بنزینی این شرکت تقریباً 0.6 درصد است، همچنین میزان گوگرد طبق استاندارد یورو 5 باید 10 پی پی ام باشد که فرآورده‌های پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس نیم پی پی ام است.

26 تا 27 میلیون لیتر بنزین به سبد سوخت کشور تزریق می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف بنزین حدود 125 میلیون لیتر است، بیان کرد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس دارد 26 تا 27 میلیون لیتر بنزین به سبد سوخت کشور تزریق می‌کند که فعلاً یک‌پنجم مصرف سوخت کشور است، امیدوارم مردم ایران با مدیریتی که در مصرف سوخت خود اعمال می‌کنند بتوانند بهینه مصرف کنند تا میزان مصرف بنزین کشور کاهش یابد.

نیازی به شکست تحریم‌ها نداریم

وی با بیان اینکه در حال حاضر درصد پیشرفت پالایشگاه به حدود 95 درصد رسیده است، اظهار کرد: با این وضعیت عملاً پالایشگاه ما تحریم نمی‌شود، البته خواه ناخواه تحریم‌ها اثرات سوء خود را دارند و امیدوارم که هرچه زودتر سردمداران ظالم آمریکا سر عقل بیایند ولی تحریم‌ها عملاً برای ما مشکلی به وجود نمی‌آورد؛ ما در تولید بنزین مصمم هستیم و حتی منابع داخلی برای تأمین لوازم‌یدکی را نیز شناسایی کرده‌ایم، خوراک ارسال فرآورده هم از خودمان است به همین دلیل برای این پالایشگاه نیازی به شکست تحریم‌ها نداریم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدکننده داخلی خوبی را در زمینه قطعات لوازم‌یدکی داریم، بیان کرد: به‌تازگی داریم با دانشگاه صنعتی شریف تفاهم‌نامه‌ای به امضا می‌رسانیم تا در زمینه ماشین‌آلات دوار که یکی از اجزای بسیار مهم برای حفظ استمرار عملیات تولید پالایشگاه است، نقشه راهی را آماده کنیم تا بتوانیم در راهبری پالایشگاه به مشکلی برنخوریم.

هیچ نگرانی برای تولید بنزین نداریم

دادور با بیان اینکه اجزای اصلی تولید بنزین مثل کاتالیست هایی که برای تولید استفاده می‌شود، در داخل ساخته می‌شود، افزود: ما در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس مهم‌ترین کاتالیست‌های موردنیاز خود از جمله کاتالیست واحد کاتالیستی با احیای مداوم را هم در فاز اول هم در فاز دوم داخلی خریدیم و کاتالیست های موردنیاز فاز سوم را هم می‌توانیم از داخل تهیه کنیم و هیچ نگرانی برای تولید بنزین از این لحاظ نیست.

وی ابراز کرد: امیدواریم مردم هم در مدیریت مصرف این فراورده نفتی به ما کمک کنند، چرا که نفت از ذخایری است که باید به نسل‌های آینده هم برسد و امیدوارم به مشکلی برنخوریم البته مشکلی را هم در حال حاضر پیش‌بینی نمی‌کنیم.

در تأمین بنزین مشکلی نداریم و حتی می‌توانیم افزایش ظرفیت هم داشته باشیم

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با تأکید بر اینکه در تأمین بنزین مشکلی نداریم و حتی می‌توانیم افزایش ظرفیت هم داشته باشیم، تصریح کرد: این خبر خوش را هم می‌دهم که فاز چهارم این پالایشگاه نیز در حال کلنگ زنی است و با توجه به سرعتی که در سال‌های اخیر به این پروژه دادیم مطمئن هستم می‌توانیم در ظرف کمتر از دو سال آینده فرآورده ترش بهتری را به ملت ایران عرضه کرده و 500 هزار بشکه در روز میعانات گازی استحصالی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی را در همین پالایشگاه تصفیه و پالایش کرده و به سبد سوخت کشور تزریق کنیم.