پایتخت نشینان از بحران کم آبی عبور کردند

 تهران کلانشهری با وسعت 2996کیلومتر مربعی، است که رکورد مصرف انرژی را بارها و بارها شکسته و به وضعیت بحران کمبود منابع رسیده است.

تامین منابع آبی پایتخت، از دغدغه های مهم مسئولان آبی کشور به ویژه وزارت نیرو است زیرا در صورت کاهش خدمات،حجم عظیمی از جمعیت کشور با اختلال در زندگی مواجه خواهند شد که توجه به این امر در سطح کلان کشور هم بسیار حائز اهمیت است.

ایران، بویژه پایتخت بر اثر کاهش بارندگی ها در فصل های سرد، با کمبود منابع آبی مواجه شده است که مدیریت این بحران به دو عامل سازمان های مسئول و استفاده صحیح جمعیت حاضر در کشور بستگی دارد به طوریکه طبق آمار رسمی منتشر شده هر ایرانی 40 لیتر در روز بیش از حد متوسط جهانی مصرف می‌کند که قطعا قابل بررسی و پیشگیری خواهد بود.

غول بحران آب هنوز نخوابیده است!/اثرات آگاهی بخشی بیشتر از جریمه های نقدی است

 البته فعالیت های بسیار مهمی در این زمینه انجام شده است که یکی از آن ها اعمال جریمه نقدی برای مشترکین پر مصرف آب است.حال خبر از پایان پیک مصرف آب در تهران به گوش می رسد که به نوعی، اضطراب مشترکین برای قطعی آب و یا جیره بندی را تا حدودی کاهش می دهد.

پایتخت نشینان از بحران کم آبی عبور کردند

در این باره محمدرضا بختیاری، مدیر عامل شرکت آب و فاصلاب استان تهران می گوید: در حال حاضرمشکل خاصی در تهران برای تامین منابع آب وجود ندارد و باید گفت که دیگر بحران آب در پیک امسال را پشت سر گذاشته ایم.

وی با بیان اینکه از هم اکنون برنامه ریزی ها برای گذر از چالش های آبی پایتخت برای سال آینده آغاز شده است، اظهار کرد: بهتر شدن وضعیت منابع آبی رابطه تنگاتنگی با میزان بارش‌ها دارد، به‌گونه‌ای که اگر میزان بارندگی ها مطلوب باشد می‌توان گفت مشکل آب وجود نخواهد داشت.

بختیاری افزود: طبق براوردهای صورت گرفته انتظار می رود سال آینده ازنظر میزان ذخایر آبی سال بدی را پیش رو نداشته باشیم اما با این وجود برنامه‌ریزی ها را آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به لزوم مدیریت مصرف، تصریح کرد: این مساله بدین معنا نیست که نیاز کشور به مدیریت مصرف کم شده چرا که ایران یک کشور کم آب است و در تمام زمان ها باید به موضوع مدیریت مصرف توجه بیشتری شود.

وضعیت تصفیه خانه های آبی روز به روز بهتر و پیشرفته تر خواهد شد

مدیریت منابع آبی همیشه هشداری جدی است و علاوه بر عموم جامعه،صنایع نیز باید در مصرف آن الگوی مناسب با شرایط کم آبی را داشته باشند.

غول بحران آب هنوز نخوابیده است!/اثرات آگاهی بخشی بیشتر از جریمه های نقدی است

اردکانیان وزیر نیرو نیز در این باره می گوید: انتقال کولرهای گازی به مناطق خشک و کویری، از جدی ترین اهداف وزارت نیروست که نیازمند همکاری جدی مصرف کنندگان است.

وی همچنین به استفاده از آب های تصفیه شده فاضلاب شهری در صنایع آب بر مثل فولاد اشاره کرده و می گوید: وضعیت تصفیه خانه های آبی روز به روز بهتر و پیشرفته تر خواهد شد و استفاده از این آبها در صنایع یک گام رو به جلو جهت صرفه جویی در مصرف آب شرب یک ملت است.

حال با این نکات به این نتیجه می رسیم که همواره نگاه بدبینانه ای به پیش بینی بارش های سالانه باید داشت و برای اصلاح الگوی مصرف ، بیش از اینکه در حیطه اعمال جرائم ، کار شود باید در بخش آموزش هزینه شود.

بحران کم آبی تمام شد؟/ بایدتا سال آینده الگوی مصرف آب تغییر کند

باید تا سال آینده الگوی مصرف تغییر کند

اسماعیل کهرم،فعال محیط زیست و کارشناس منابع آبی نیز در این باره می گوید: پیک مصرف یعنی مقایسه میزان مصرف سال گذشته با زمان حال، و زمانی که روند مصرف از حد ثبت شده در سال قبل عبور کرده و سیل نزولی می گیرد، اعلام می شود که ما پیک مصرف را از سر گذرانده ایم.

وی افزود: اما اینکه بگوییم دیگر خطر رفع شده و می توانید هر چه قدر که می خواهید مصرف کنید اصلا صحیح نیست.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: استفاده منابع آبی در پایتخت بیش از شهرهای دیگر است، زیرا بالا بودن رفاه در این شهر،اجازه را به مصرف بالای مشترکین میدهد.

وی ابراز کرد: به طور مثال تعداد دفعات استحمام در تهران در هفته بیشتر است اما در شهرستان ها چنین نیست. وجود استخرها، فواره های تزئینی، کارواش هایی متعدد در کلانشهر این میزان مصرف را به بیش از حتی ۴۰۰ لیتر برای هر نفر در روز رسانده است.

کهرم در پایان با بیان اینکه ایران کم آب است و ما همیشه در بحران آب هستیم،گفت: اینکه مسئولی بگوید بحران را رد کردیم اصلا درست نیست، بلکه باید گفت  اکنون زمان بهتری برای آموزش و ارائه راهکار برای اینکه سال آینده نیز درگیر چنین بحران نشویم است.

در نهایت باید گفت که نمیتوان میزان بارش‌ها در سال آینده یعنی دوماه دیگر را پیش بینی کرد، کاهش منابع آب زیر زمینی و خشکسالی در کلانشهرها تهدید جدی برای مصرف کنندگانی است که هیچ نگرانی برای مصرف آب ندارند.

شاید انتظار می رود وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب کلانشهرها نیز قبل گرفتار شدن به التهاباتی نظیر بازار ارز کشور، در اقدامی جدی و عملی بحث آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در این زمینه را برای شهروندان در دست اجرا بگیرند تا در سال های آتی شاهد بحران آب در شهرها نباشیم.