نظر شرکت‌های پتروشیمی درمورد بسته جدید ارزی

احمد مهدوی با بیان اینکه بسته سیاست جدید ارزی به واقعیت‌ها نزدیک‌تر است، گفت: به نظر من این بسته بازار را تنظیم می‌کند و اگر ایرادی هم داشته باشد، باید برطرف شود. طبق این بسته همه صادرکنندگان باید ارز خود را در بازار بفروشند و مردم می‌توانند برای خرید و فروش ارز به صرافی‌ها مراجعه کنند. به طور کلی اجرای این بسته باعث بازگشت آرامش به بازار می‌شود و مردم را از نگرانی نوسانات لحظه‌ای ارز نجات می‌دهد.

وی در مورد ارائه ارز پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه گفت: شرکت‌های پتروشیمی از این تصمیم راضی هستند زیرا رانت و فساد را از بین می‌برد و قاچاقچی نمی‌تواند از این ارز استفاده کند. زمانی که پتروشیمی ها موظف بودند ارز صادراتی خود را در سامانه نیما ارائه کنند، مشخص نبود چه کسی با چه قیمتی این ارز را می‌گیرد؟

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی به این سوال که با ارائه سیاست جدید ارزی قیمت خوراک چه تغییری کرده است، پاسخ داد: دولت هنوز چیزی در این مورد اعلام نکرده است.

بر اساس این گزارش عرضه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها از روز گذشته آغاز شد و شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند ارز صادراتی خود را با نرخ ۸۰۸۰ در بازار عرضه کنند.

بر اساس این گزارش زمانی که سیاست‌های جدید ارزی در اردیبهشت ماه توسط دولت معرفی شد، شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند. این تصمیم موجب برانگیختن اعتراضات این شرکت‌ها شد زیرا عقیده داشتند باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود. اکنون با رونمایی از بسته جدید ارزی ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه معامله خواهد شد. همچنین پیش از این و زمانی که شرکت‌های پتروشیمی موظف بودند ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند، برای قیمت خوراک تخفیف گرفتند و خوراک با قیمت ۳۸۰۰ تومان به آنها عرضه می شد اما قیمت خوراک در بسته جدید ارزی هنوز مشخص نیست.