مدیریت بهتر ریسک در بازار سکه و طلا

 علی تیموری شندی صبح امروز در نشست خبری خود در خصوص نقش بازار آتی سکه طلا بهبود شرایط بازار نقدی گفت: افرادی که بازار آتی سکه را متهم به تاثیرگذاری بر بازار نقدی و هدایت این بازار می‌کنند، تفسیر و ادعایی غیرمنصفانه دارند؛ چرا که فعالیت بازار آتی به مدیریت بهتر ریسک در بازار سکه و طلا کمک می‌کند.

این مقام مسئول با توصیه به سرمایه‌گذاران به حضور در بازار آتی و همچنین هدایت نقدینگی به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بویژه صندوق طلا اظهار داشت: صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس به عنوان نخستین صندوق پذیرفته شده و حاضر در بورس کالای ایران در این حوزه، از ابتدای راه‌اندازی تا کنون بیش از 230 درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است و از ابتدای امسال تا کنون نیز افرادی که سرمایه خود را به این صندوق آورده‌اند حدود 160 تا 170 درصد بازدهی کسب کرده اند.

وی در خصوص مزایای صندوق‌های طلا گفت: امکان نقدشوندگی این صندوق‌ها در همه شرایط فراهم است و مانند بازار نقدی، سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها نیاز به پذیرش ریسک‌های بازار نقدی و اضطراب و نگرانی نبود مشتری را ندارند.

تیموری افزود: از سوی دیگر یکی از چالش‌های پیش روی فعالان بازار نقدی سکه و طلا، موضوع نگهداری و حفظ دارایی خود هستند، این در حالی است که در صندوق‌های طلا این دغدغه وجود ندارد. ضمن این که مدیریت حرفه‌ای، دارایی‌های مردم در این صندوق‌ها را مدیریت می‌کنند و از این جهت نیز نگرانی برای سرامایه‌گذاران این صندوق‌ها وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که ورود و خروج سرمایه‌گذاران و سرمایه آنها به صندوق‌های طلا بسیار سهل و آسان است افزود: با استفاده از ظرفیت این صندوق‌ها می‌توان تامین مالی معادن طلا را نیز انجام داد.

وی همچنین در خصوص آتی و چشم‌انداز بازار سرمایه گفت: هر چند در حال حاضر اقتصاد کشور با محدودیت‌هایی مانند تحریم و مراودات بانکی روبروست اما چشم‌انداز رشد بازار سهام مثبت است.

این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه‌گذارن بازارهای مختلف توصیه کرد با ورود به بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای مختلف ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را کنترل کنند و از سوی دیگر سرمایه خود را در خدمت تامین مالی بنگاه‌ها و صنایع قرار دهند.

وی در خصوص راه‌اندازی صندوق ارز و تاثیر آن بر بازار نقدی گفت: کسانی که در بازار فیزیکی ارز و طلا هستند و اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار نقدی می‌کنند، با هدف کسب سود و یا حفظ ارزش سرمایه ارز و طلا را به خانه می‌برند و ریسک‌هایی از این جهت را متوجه سرمایه خود می‌کنند؛ این در حاالی است که وقتی از ابرازهای مختلف مانند صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری استفاده شود، از انباشت سرمایه در خانه‌ها و ریسک‌های مربوط به آنها جلوگیری شده و از سوی دیگر این دارایی‌ها در خدمت تامین مالی صنایع مختلف قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت در یکسال گذشته گفت: 1800 میلیارد تومان اوراق شرکتی توسط این شرکت در این مدت منتشر شده است و بنا داریم 3000 هزار میلیارد تومان دیگر را نیز در آینده پذیرش و عرضه کنیم.

وی گفت: از ابتدای امسال تا کنون 1600 میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه صورت گرفته است که سهم این شرکت از این میان حدود 800 میلیارد تومان بوده است.