تحریم با اقتصاد ایران چه می کند؟

 همزمان با اجرایی شدن اولین دور از تحریمها، جان بولتون مشاور امنیت ملی رییس جمهوری امریکا اعلام  کرد اگر ایران قصد خارج شدن از تحریمها را داشته باشد باید پای میز مذاکره باز گردد و مقامات ایران در پاسخ به این مساله اعلام کردند که ایران همواره آماده مذاکره با  کشوری است که صادق باشد و به اصول مذاکره و توافق پایبند بماند.

 اما موج اول تحریمها که باعث شد تا شمار زیادی از شرکتهای اروپایی و آسیایی از بازار ایران خارج شوند، چه هزینه هایی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد؟

در نتیجه بازگشت تحریمها ایران از دریافت هواپیماهایی که خریداری کرده بود بازمی ماند. قرار بر این بود که ۲۳۰ فروند هواپیما از شرکتهای بویینگ و ایرباس به ایران داده شود که ارزش این قرادادها بالغ بر ۳۹.۵ میلیارد دلار بود ولی با آغاز دور اول تحریم ها این قراردادها اجرایی نمی شود . بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای در سال ۲۰۱۶ میلادی ایران قراردادی برای خرید ۱۱۰ دستگاه هواپیمای بویینگ برای خطوط هوایی ایران ایر  و هواپیمایی آسمان را امضا کرد  که ارزش آن ۲۰ میلیارد دلار بود و قراردادی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار برای خرید ۱۰۰ فروند ایرباس هم در نتیجه این تحریمها کنسل شد. تا کنون ایرباس ۳ فروند هواپیما را به ایران تحویل داده است. قراردادی به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار امریکا برای خرید ۲۰ فروند هراپیمای ATR  هم بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای امضا شده بود که تنها ۱۳ دستگاه هواپیما به ایران تحویل داده شد و بقیه  از دستور کار خارج شد.

این تحریمها باعث می شود تا ایران درآمدی بالغ بر ۴۲۴ میلیون دلار که در سال گذشته از صادرات فرش به دست آورده بود را از دست بدهد. فرش دستباف ایران ۳۰ درصد از بازار فرش دنیا را به خود اختصاص داده است و برای ۲ میلیون نفر ایرانی فرصت شغلی ایجاد کرده است . امریکا بزرگترین بازار برای فرش ایران است و بعد از تحریمها خرید فرش ایران به طور کامل متوقف می شود.

ایران در سال قبل ۱.۳۷ میلیون دلار خاویار صادر کرده بود که امریکا برای اولین بار در تاریخ ۲۵ ساله اخیر خود ۱۰ کیلوگرم خاویار از ایران وارد کرده بود. این درآمد ایران هم حذف خواهد شد.

در ۹ ماه انتهایی سال قبل ایران ۹۶ هزار تن پسته صادر کرده بود و از فروش آن ۸۵۳ میلیون دلار درآمد کسب کرد.باید در نظر داشت که  ایران و امریکا بزرگترین تولید کنندگان پسته دنیا هستند و در سال قبل ۸۵ درصد از بازار جهانی را در اختیار داشتند.چین بزرگترین خریدار پسته ایران است.

به گزارش الجزیره، در نتیحه این تحریم که خرید و فروش طلای ایران را نیز ممنوع اعلام کرده است، ایران از دسترسی به ۶۴.۵ تن طلا محروم می شود. ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی  این حجم طلا را معامله کرده بود. پیش از این، ایران برای دور زدن تحریم بانکی  اقدام به دریافت طلا به عنوان قیمت پرداختی نفت می کرد ولی به نظر می رسد این بار، ایران از این سیاست نمی‌تواند استفاده کند.

در نهایت صنعت خودروسازی ایران به دلیل تحریم اجرا شده  توسط امریکا اسیب خواهد دید. ایران در سال گذشته ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو به بازار مصرف داخلی عرضه کرد. این کشور دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در دنیاست که در سال قبل رشد ۱۸ درصدی فروش سالانه را تجربه کرده بود. اما به دنبال آغاز تحریم‌ها شرکتهای بزرگ فرانسوی و آلمانی فعال در بازار ایران از قبیل شرکتهای رنو و پژو و دایملر خبر از خروج از بازار ایران دادند. این سیاست می تواند بحران بزرگی درصنعت خودروسازی کشور ایجاد کند و میلیونها فرصت شغلی موجود در این بخش را نیز از بین ببرد.