ورود دلالان و سوداگران به بازار بلیت‌ هواپیما

 مقصود‌ اسعدی‌ سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ورود دلالان‌ و سوداگران‌ به بازار بلیت‌ هواپیما خبر داد و گفت: متأسفانه برخی دلالان و سودجویان از فرصت افزایش قیمت بلیت‌ هواپیما استفاده کرده و بلیت‌ هواپیماها‌ را با افزایش قیمتی بیش از 70 درصد به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: هنوز شرکت‌های هواپیمایی محاسبات جدید نرخ بلیت‌ را انجام نداده و بلیت‌هایی که با قیمت‌های جهشی‌ به فروش می‌رسند غیر قانونی هستند.

سامانی اظهار کرد: باتوجه به نوسانات نرخ ارز در چند ماه گذشته و عدم تخصیص ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی برخی از شرکت‌ها قیمت‌های بلیت‌ خود را افزایش دادند.

وی تأکید کرد: نرخ‌های جدیدی که هم اکنون در سایت‌های برخی از آژانس‌های هواپیمایی‌ قرار دارد صحیح نیست و در چند روز آینده محاسبات قیمتی شرکت‌های هواپیمایی به اتمام می‌رسد و نرخ‌های رسمی مسیر‌های هوایی در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی درج می‌شود. 

سامانی به مسافران هشدار داد که بلیت‌های خود را از سایت‌های رسمی و آژانس‌های معتبر تهیه کنند تا مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت‌ بلیت‌ هواپیما نشوند.

سامانی توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشور و برخی از دستگاه‌های نظارتی در چند روز آینده نظارت خود را افزایش داده و مسافران هرگونه شکایتی مبنی بر قیمت بلیت‌ دارند می‌توانند به این سامانه اعلام کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه 60 درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، گفت: طبیعتاً‌ قیمت تمام شده برخی از مسیرها‌ با توجه به افزایش هزینه‌ها بیشتر می‌شود در نتیجه طی بخشنامه‌ای که چند روز پیش بانک مرکزی اعلام کرد قیمت‌ بلیت‌ هواپیما بر اساس سامانه سنا‌ تعیین می‌شود.

وی از وابستگی شدید صنعت حمل و نقل هوایی به آمریکا خبر داد و گفت: صنعت حمل و نقل هوایی تمامی کشورها به آمریکا وابسته است در نتیجه برخی از قطعات هواپیما در این کشور تولید می‌شود و اعمال تحریم‌ها باعث‌ می‌شود که برخی از قطعات با قیمت چندین‌ برابری به کشور برسد‌.

سامانی تأکید کرد: صنعتگران‌ بخش حمل و نقل هوایی‌ ناگزیر هستند برای تهیه برخی قطعات هزینه‌های هنگفت‌تری پرداخت کنند.

گفتنی است، با اعلام افزایش بیش از 60 درصدی قیمت بلیت‌ هواپیما در برخی مسیرها‌ دلالان و سوداگران‌ از این فرصت استفاده کرده و قیمت بلیت‌ برخی از مسیرها را چندین برابر به فروش می‌رسانند به طوری که قیمت بلیت‌ مسیر اهواز به مشهد در چند روز گذشته 400 تومان به فروش می‌رسید اما هم اکنون قیمت آن به یک میلیون تومان رسیده؛ همچنین بلیت‌ مسیر تهران – بندرعباس  400 تومان بود اما هم اکنون 750 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ بلیت مسیرهای مشهد و کیش نیز هر کدام با افزایش بیش از 40 تا 50 درصدی به قیمت 423 هزار و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد.