گزارشی از تأثیر بسته جدید بر بازار ارز

خرید و فروش ارز در صرافی‌ها همچنان مختل است و چرایی این مسئله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که هفته گذشته بانک مرکزی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها را آزاد اعلام کرد اما هنوز اطلاعیه «خرید و فروش ارز نداریم» روی شیشه اکثر صرافی‌ها نصب است. حتی آنهایی نیز که چنین اطلاعیه‌ای را نصب نکرده‌اند، پس از مراجعه مشتریان برای خرید یا فروش ارز اعلام می‌کنند که فعلاً از چنین اقدامی معذور هستند. این ممانعت منجر به سردرگمی خریداران و فروشندگان ارز در کوچه پس کوچه‌های اطراف میدان فردوسی و سایر مناطقی شده است که صرافی‌های رسمی در آنجا واقع شده‌اند. با وجود اعلام رسمی فعالیت صرافی‌ها در بازار، اولین روز کار آنها آنگونه که پیش‌بینی می‌شد نبود. گزارش‌های میدانی از بازار ارز در روز چهارشنبه گذشته از عدم استقبال تمامی صرافان برای گشایش دوباره و انجام معاملات ارزی حکایت داشت.
مشاهدات میدانی از روزهای بعد نیز تا به حال، گواه تداوم این سکون و رکود در صرافی‌هاست.
برخی صرافان علت این امر را ضعف و نقص سیاست اخیر بانک مرکزی در بسته ارزی جدید می‌دانند.
به باور آنها، شرایط خاص اقتصادی ماه‌ها و روزهای گذشته منجر به تکرار تصمیمات عجولانه توسط سیاست‌گذاران بانک مرکزی شده است. همین موضوع، دلیل بروز ضعف در این بسته ارزی است که در آن عملاً ساز و کارهای فعالیت صرافی‌ها به وضوح مشخص نشده است.
 هر چند شش روز از ابلاغ بسته جدید بانک مرکزی گذشته است اما هنوز صرافان تن به عادی‌سازی فضا نداده‌اند و امتناع آنها از خرید و فروش ارز در بازار مشهود است.
«خرید و فروش ارز نداریم»، این را حتی کسانی که این آگهی را از پشت شیشه‌هایشان برداشته‌اند، به محض ورود مشتری به مغازه‌هایشان می‌گویند. اگر در توضیح چرایی نفروختن می‌گویند دلار نداریم، اما در توضیح چرایی نخریدن به این استناد می‌کنند به اینکه دلار قیمت ندارد، یکی از صرافان فعال در سبزه‌میدان نیز در این مورد گفت: ما این روزها قادر به خرید ارز نیستیم از سوی دیگر مردم عادی هنوز نمی‌توانند ارز بخرند که البته این سیاست درست هم هست.
به گفته وی قیمت ارز در حال حاضر 10 هزار و 400 تومان است اما فعالان حاشیه خیابان به قیمتی که مشتری می‌خواهد ارز را می‌دهند، گاهی کسی حتی 10 هزار و 500 تومان هم حاضر است برای خرید پرداخت کند.
اصغر سمیعی، رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان با اشاره به اینکه وقتی صراف تن به خرید و فروش نمی‌دهد بدان معناست که قیمت‌ها واقعی نیست، گفت: وقتی محدوده قیمتی تعیین می‌شود و بسیاری از مردم عادی و خریداران از بازار خارج هستند، نمی‌شود بازار را عادی تلقی کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که کارکرد بسته جدید ارزی بانک مرکزی برای صرافان چه بود؟ گفت: برای شخص من که سال‌هاست در این حوزه فعال هستم، این بخشنامه ابهام‌های فراوانی دارد.