بانک‌های آمریکا مخالف قطع دسترسی ایران به سوئیفت

 بانک جی پی مورگان و سیتی بانک آمریکا که به عنوان دو موسسه مالی بزرگ آمریکایی محسوب می شوند اعلام کردند که متعهد به قطع دسترسی ایران به سوئیفت نخواهند بود. در همین حال این موضوع منجر به افزایش نگرانی بیشتر در میان مقامات آمریکایی شده که در حال حاضر کشورهای اروپایی و همپیمانان منطقه ای تهران تلاش می کنند تاثیر تحریم های جدید ایالات متحده را علیه ایران کاهش دهند.

در این گزارش آمده که این دو بانک بزرگ آمریکایی می توانند نقش محوری در سوئیفت و اعضای آن که همگام با تحریم های جدید آمریکا پیش می‌روند، ایفا کنند که بانک مرکزی ایران و دیگر شبکه های زیرساخت حساس را هدف قرار می دهد.

بر پایه این گزارش، دسترسی بانک های ایرانی به سامانه سوئیفت در سال ۲۰۱۲ میلادی به دنبال اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران محدود شد و تقریبا ۳۰ بانک ایرانی با قطع دسترسی به سامانه سوئیفت روبرو شدند؛ اما به دنبال توافق هسته ای سال ۲۰۱۶میلادی میان ایران و ۵ قدرت جهان، دسترسی دوباره بانک های ایرانی به سوئیفت متصل شد.

سوئیفت یک شبکه پیام رسان مالی بین بانکی محسوب می شود که دارای خدمات در سطح وسیعی است و روزانه پرداخت ها و تراکنش هایی را بین ۹ هزار و ۷۰۰ بانک در بیش از ۲۰۰ کشور جهان انجام می دهد.