سودجویی دلالان عامل اصلی گرانی میوه

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به عوامل موثر در گرانی قیمت محصولات باغی اظهار کرد: سرمازدگی بهاره در نوار سردسیری،گرانی نهاده ها و نیروی انسانی از جمله عواملی است که در افزایش قیمت محصولات باغی تاثیر بسزایی داشت.

به گفته وی؛ اختلاف قیمت میوه از مزرعه تا عمده فروشی و خرده فروشی  ناشی از سودجویی عوامل واسطه و وجود دلال، یکی دیگر از عوامل موثر در گرانی به شمار می رود که مسئولان ذی ربط باید براین موضوع نظارت داشته باشند.

شادلو ادامه داد: براساس فاکتور خرید، قیمت میوه از عمده فروشی تا خرده فروشی با احتساب حداکثر 30 درصد سود باید به مصرف کننده عرضه شود و فروش با نرخ های بالاتر جای بحث دارد.

وی با اشاره به اینکه در تامین و توزیع میوه داخل مشکلی نداریم،گفت: اگرچه سرمازدگی اخیر در برخی مناطق به 70 تا80 درصد می رسد اما به دلیل فراوانی و میزان بالای تولید، مشکلی در تامین میوه داخل نداریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت میوه در بازار چندان بالا نیست، افزود: اگرچه قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی داشته است، اما در مقایسه با تورم و افزایش سایر کالاها رقم بالایی نیست.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: سال گذشته به دلیل ازدیاد تولید، هزینه های کشاورزان جبران نشد که با ادامه این روند مطمئنا کشاورزان با چالش های جدی در تولید محصولات باغی روبرو می شدند؛ درحالیکه پایداری و آرامش بازار تنها در گرو جبران هزینه کشاورزان است.

وی در پایان با بیان اینکه این آشفتگی بازار و تورم به نفع هیچکس نخواهد بود، تصریح کرد: بازار شفاف و رضایت مندی نسبی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بهترین راهکار اقتصادی است.