گرانی ها به بازار لاستیک هم رسید

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان افزود:در تولید تایر طی چهار ماهه امسال ۱۰ درصد افزایش ظرفیت داشتیم و کارخانجات خود را تجهیز کرده بودند که رکورد جدیدی را در تولید ثبت کنند اما، با تغییرات ارزی که صورت گرفت دچار مشکل شدیم.

سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان افزود: با تغییر سیاست‌های ارزی کشور، تولیدکنندگان علاوه بر مشکلاتی که با تغییر نرخ ارز مواجه شدند در تامین ارز برای تهیه مواد اولیه به مشکل برخورد کردند.

وی گفت: مواد اولیه کارخانجات به اتمام رسید و نتوانستند در زمان مقرر آن را تامین کنند که موجب شد در مردادماه نسبت به ماه قبل از آن با ۲۵ درصد افت تولید مواجه شوند که این موضوع به بازار شوک وارد کرد.

تنها با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای صنعت تایر، خاطرنشان کرد: کارگروه ستاد تنظیم بازار اخیرا مصوبه‌ای را گذاشتند که مواد اولیه صنعت تایر مشمول اولویت تخصیص ارز شود.

سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان تصریح کرد: برخی از مواد اولیه در گمرک باقی مانده که مقرر شده طبق مصوبه جدید از پرداخت مابه التفاوت معاف شود.

وی با بیان اینکه مواد اولیه تایر ۹۰ مورد است که اگر یک مورد آن نباشد نمی‌توان تایر تولید کرد، گفت: در مجموع به لحاظ ارزشی ۴۵ درصد مواد اولیه صنعت تایر وارداتی است.

تنها درباره دلایل گرانی تایر اظهار کرد: گرانی یکی به دلیل احتکار است که صورت گرفته است و برخی افراد سودجو به دنبال سوء استفاده هستند علت دیگر گران شدن تایر به خاطر افت تولید بوده است.

سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان ادامه داد: بی ثباتی که در تخصیص ارز به کارخانجات به وجود آمده است بازار را دچار توهم کرد که شاید مشکلات تولید بیشتر شود از این رو برخی اقدام به احتکار تایر کردند.

وی با تاکید بر اینکه کارخانجات تولید تایر نقش در گرانی ندارند، گفت: کارخانجات به عوامل فروش خود ابلاغ کردند که تخطی از قیمت مصوب موجب ابطال مجوز‌های آن‌ها خواهد شد.