انتصاب سیف به عنوان مشاور روحانی چه پیامی دارد؟

 گروه اقتصادی- رئیس جمهور بعد از اینکه سیف را از ریاست بانک مرکزی برداشت و همتی را جانشین او کرد سیف را با حکمی مشاور عالی امور پولی و بانکی خود برگزید و در حکم وی نوشت: نظر به مراتب تعهد، توان علمی و سوابق مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور پولی و بانکی منصوب می‌شوید.

به گزارش افکارنیوز، اگر چه رئیس جمهور مختار است هر کسی را که می خواهد به عنوان مشاور خود برگزیند اما این انتصاب حاوی نکاتی است که باعث تعجب می شود.

اول اینکه به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، یکی از بزرگترین مشکلات مدیریتی سیف در بانک مرکزی مربوط به موضوع قیمت ارز و دلار می شود، زمانی که دولت دلار 4200 تومانی را مصوب کرد این سیف بود که از این اقدام بارها و بارها دفاع کرد و همین اشتباه مدیریتی بوده که باعث ضررهای بسیاری به کشور شد.

دلار 4200 تومانی و اشتباه دولت و بانک مرکزی در ارائه این طرح باعث سودجویی بسیاری از رانت خواران در کشور شد که امروز می بینیم نرخ دلار نزدیک به 12 هزار تومان رسیده است.

سیف که در اوایل مرداد ماه از سوی رئیس جمهور عزل شد خبرهایی مبنی بر حضور وی در اسرالیا به عنوان سفیر مطرح شد و حتی شایعاتی مبنی بر تابعیت استرالیایی دختر وی حکایت داشت که همان زمان احمد توکلی به عنوان رئیس دیده بان شفافیت و عدالت نامه ای به دادستان کل کشور زد و خواستار ممنوع الخروجی سیف شد.

از سوی دیگر در ماجرای ارز عراقچی معاون سیف در بانک مرکزی دستگیر شد و قوه قضاییه مسببان تصمیمات نادرست ارزی را مورد پیگرد قرار داد.

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار 22 مرداد با مردم خواستار برخورد با مسببان تصمیمات غلط شدند و گفتند: ارز را یا سکّه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم می‌کنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را می‌گیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی می‌فروشد؛ یکی آن که این را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «می‌گیرد» می‌گردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد. در این کاری که اخیراً قوّهٔ قضائیّه شروع کرده که کار درستی است، دنبال این هستند. نه اینکه بیخود زید و عمرو را متّهم کنند؛ نه، لکن بالاخره یک تخلّفی انجام گرفته، یک خطای بزرگ انجام گرفته. نمی‌گوییم هم «خیانت»؛ زبان بنده این‌جور نمی‌گردد که راحت بگوییم فلانی یا فلان‌کَس‌ها خیانت می‌کنند؛ نه، امّا بالاخره خطا کردند و خطای مهمّی کردند که ضررش به مردم برگشت.

نکته مهم اینجاست که چرا رئیس سابق بانک مرکزی که تصمیماتش باعث به وجود آمدن آشفته بازار ارز و سکه شده به ناگهان مشاور رئیس جمهور می شود؟ اگر سیف توان مدیریتی عالی در موضوع بانکی و پولی و ارزی داشت چرا از مدیریت بانک مرکزی عزل شد و اگر نداشته چرا مشاور رئیس جمهور شده است؟

مطمئنا قوه قضاییه با هر مسئولی که تخلف کرده برخورد و به پرونده وی به صورت عادلانه رسیدگی می کند و باید منتظر ماند و دید آیا سیف نیز به دلیل تصمیمات غلط خود توسط قوه قضاییه فراخوانده می شود یا نه؟