ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین تا سال ۲۰۱۵

افكار نيوز: موسسه تحقيقاتي فكتس گلوبال طي گزارشي طرح هاي ايران براي دستيابي به خودكفايي در زمينه توليد بنزين را عملي دانست و از احتمال دستيابي ايران به اين هدف و حتي انجام صادرات بنزين تا سال ۲۰۱۵ خبر داد.
داوجونز با انتشار بخش هایی از این گزارش نوشت: تحقق این هدف تلاش های آمریکا و متحدان اروپایی اش برای محدود کردن دسترسی ایران به بازار بنزین جهان را ناکام خواهد گذاشت.
وزیر نفت ایران اخیراً در مصاحبه با یک روزنامه روسی از چهار برابر شدن تولید بنزین ایران طی سال های آینده خبر داده است.
بر اساس گزارش فکتش گلوبال، ایران در حال حاضر روزانه ۲۸۰ تا ۲۸۵ هزار بشکه بنزین تولید می کند و ۱۱۵ هزار بشکه در روز از نیاز خود را نیز از بازار خارجی تامین می کند که شرکت های اروپایی نقش مهمی در این زمینه دارند.
این گزارش بر اساس یک سناریوی میانه به این نتیجه رسیده است که ایران قادر است پروژه ارتقاء ظرفیت پالایشگاه های اراک، آبادان و اصفهان و همچنین ساخت یکی از واحدهای پالایشگاه بندر عباس را تا سال ۲۰۱۵ به اتمام برساند.
با انجام طرح های ارتقاء ظرفیت پالایشگاه های اراک، آبادان و اصفهان ایران به خودکفائی در زمینه تولید بنزین دست خواهد یافت و ظرفیت تولید این کشور به ۴۶۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که می تواند ۶۰ هزار بشکه در روز از این رقم را صادر کند.
فکتش گلوبال بر اساس سناریویی حداقلی نیز چنین پیش بینی کرده است که ایران تا سال ۲۰۱۵ بتواند طرح ارتقاء ظرفیت پالایشگاه های اراک و آبادان را تکمیل کند که در نتیجه آن وابستگی ایران به واردات بنزین به میزان ۳۰ درصد کاهش می یابد اما این کشور همچنان باید ۸۰ هزار بشکه در روز بنزین وارد کند.
بر اساس سناریوی حداکثری این موسسه نیز ایران علاوه بر تکمیل طرح ارتقاء ظرفیت پالایشگاه های اراک، آبادان و اصفهان همچنین می تواند پالایشگاه بندرعباس را تکمیل کند و به ظرفیت صادرات ۲۰۰ هزار بشکه در روز دست پیدا کند.
فکتس گلوبال در ادامه گزارش خود به طرح هدفمندی یارانه ها اشاره کرده و این طرح را در کاهش مصرف بنزین در ایران و کاهش وابستگی این کشور به واردات را موثر دانسته است. با این حال در سناریوهای سه گانه این موسسه اثرات کاهش طرح مزبور در کاهش مصرف بنزین در ایران لحاظ نشده است.
این گزارش همچنین به تلاش ایران برای توسعه مصرف سی ان جی به جای بنزین اشاره کرده است و پیش بینی کرده است تا سال ۲۰۱۲ مصرف بنزین در اثر جایگزینی سی ان جی ۲۵ تا ۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.
فکتش گلوبال در پایان گزارش خود نوشته است: به طور کلی نمی توان انتظار داشت ایران به یک باره و در کوتاه مدت واردات بنزین را به طور کامل متوقف کند اما ما انتظار داریم که در آینده بسیار نزدیک نیاز ایران به واردات بنزین به شدت کاهش یابد و به رقم اندکی برسد.
انتهای پیام / ص