سفره‌ی به نام خودرو

دروع نیست اگر گفته باشیم  «سفره‌ی خودروی» مردم کوچک شده است. این اتفاق دو عامل اصلی داشته است از یک طرف افزایش قیمت خودرو باعث شده تا کالای مصرفی به نام «خودرو» تغییر نقش داده و به عنوان کالای سرمایه‌ای در جامعه نقش بازی کند؛ و از طرف دیگر مشکلات به وجود آمده در حوزه صنعت خودرو باعث شده تا در مورد نقش صنعت خودرو به عنوان صنعتی اشتغالزا در سطح جامعه اندکی تردید حاصل شود. کاهش سطح اشتغالزایی خودرو اثر مستقیمی بر کوچک شدن «سفره‌ی خودروی» مردم دارد.

«سفره‌ی خودرو» دو نقش اساسی در زیر ساخت اقتصادی خانوارهای ایرانی بازی می‌کند. یکی از مهمترین نقش‌های آن اشتغالزایی این صنعت است. آنچنان که گفته شده است تولید هر خودرو می‌تواند برای سه نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم درآمد ایجاد نماید, بنابراین ایجاد کوچکترین معظل در مسیر تولید خودرو یعنی کاهش اشتغال صنعتی!

از دیگر سو تغییر جهت نگرش مردم نسبت به خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای؛ هم می‌تواند مشکلات اساسی در «سفره‌ی خودرویی» مردم ایجاد نماید. کسانی که تا مدتی پیش‌تر می‌توانستند به راحتی وسیله نقلیه‌ای برای اشتفاده شخصی خود داشته باشند؛ امروزه باید با مشقت بیشتر و صرف پول بیشتر به «خودرو» برسند.

خودرو ایجاد رفاه بین مردم, هم از نظر ایجاد شغل و درآمد و هم از نظر وسیله برای آسایش خانواده سهم بالایی دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت امروزه در اقتصاد ایران «خودرو» باید در زمره کالاهای اساسی جایگاهی ویژه داشته باشد. باید دانشت که گران شدن خودرو فقط گران شدن خودرو نیست بلکه تاثیر مستقیمی بر روی سایر شاخص‌های اقتصادی خواهد داشت. بنابراین اگر مسئولین به پدیده «کوچک شدن سفره‌ی خودروی» مردم توجه نکنند این پدیده می‌تواند اثرات اجتماعی مخربی داشته باشد.

 

سیاوش مهرآیین

کارشناس خودرو