غنی سازی مجدد اورانیوم از شروط ۹ گانه مجلس برای برجام بود

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سخنان اخیر ظریف مبنی بر احتمال افزایش غنی سازی اورانیوم در صورت عدم پایبندی اروپا به تعهداتش، اظهارکرد: کشور‌های اروپایی مذاکره کننده در برجام، متاسفانه تعهدات خود را به طور کامل عملی نکردند، طبق بند‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون مصوب مجلس درباره " اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند، دولت موظف است اقداماتی برای مقابله با این موضوع انجام دهد.

نقوی حسینی با بیان اینکه غنی‌سازی مجدد اورانیوم از شروط ۹ گانه مجلس برای برجام بود، تصریح کرد: وزیر امور خارجه در همین راستا به اروپایی‌ها پیام داده که اگر در عمل به تعهدات خود پایبند نباشند، جمهوری اسلامی ایران هم غنی سازی اورانیوم را از سر می‌گیرد.

وی ادامه داد: غنی سازی اورانیوم نیازمند برخی اقدامات مقدماتی از جمله نصب مجدد سانتریفیوژ‌های جمع شده است که البته بر اساس اعلام مسئولان سازمان انرژی اتمی، از سرگیری غنی سازی کار دشواری نخواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تعرضات اخیر به اماکن دیپلماتیک کشورمان گفت: هر نوع دخالت و تعرض در امور سفارتخانه و کنسولگری‌ها، در واقع مداخله در امور داخلی کشور تلقی شده و طبق کنوانسیون وین و سایر توافقات بین المللی، کشور میزبان حافظ امنیت اماکن دیپلماتیک کشور‌هاست.

وی با بیان اینکه خسارت‌های وارد شده به اماکن دیپلماتیک کشورمان مناسب منافع ملی نبوده است و بر روابط دیپلماسی دو کشور تاثیر منفی می‌گذارد، خاطرنشان کرد: حمله به کنسولگری کشورمان در بصره و تعرض به سفارت ایران در فرانسه و یونان نمونه‌هایی از این اقدامات است که بر روابط دیپلماسی کشور‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

سخنگوی فراکسیون ولایی در پایان با اشاره به وظیفه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره رسیدگی به تعرضات صورت گرفته به سفارتخانه‌های ایران در سایر کشور‌ها گفت: کمیسیون امنیت ملی بر اساس وظیفه ذاتی خود به طور مداوم با دستگاه‌های مرتبط نشست‌های مشترکی رابرای بررسی علل اتفاقات و شناسایی عوامل آن برگزار و پیشنهادات مجلس را به دستگاه دیپلماسی ارائه می‌کند.