نشست اوپک بدون هیچگونه تعهدی به افزایش تولید پایان یافت

اوپک و هم‌پیمانانش از جمله روسیه نشست روز گذشته خود را بدون پیشنهاد رسمی برای افزایش عرضه پایان دادند. 

محمد بن‌حامد الرمحی وزیر نفت عمان و بخیت الرشیدی همتای کویتی‌اش به خبرنگاران گفتند که نشست اوپک توافق شد که تنها تولیدکنندگان نفت باید به پایبندی صد درصدی «طرح کاهش تولید نفت» برگردند. این توافق در ژوئن بین اعضای اوپک توافق شده بود. 

الرمحی همچنین گفت: درباره سازوکار دقیقی برای افزایش تولید بحث نشد اما به نظر می‌رسد که پایبندی صد درصدی به این توافق برای جبران کاهش تولید نفت ایران باشد. 

پیش از این ترامپ در توئیتی ضمن متهم کردن کشورهای عضو اوپک به افزایش قیمت نفت از آنها خواسته بود تا قیمت نفت را پایین بیاورند. رسانه‌های خارجی تصمیم دیروز اوپک را بی‌توجهی اعضا به ویژه نمایندگان کشورهای عربستان و روسیه به درخواست ترامپ مطرح کردند.

روز گذشته دهمین جلسه کمیته نظارتی اوپک به همراه نمایندگان روسیه در الجزایر برگزار شد. 

توافقی که روز گذشته در این نشست انجام شده پایبندی صد درصدی به توافق طرح کاهش تولید نفت است. 

پیش از این کشورهای عضو اوپک و غیراوپک توافق داشتند تا برای بالا بردن قیمت تولید خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند. هر کدام از کشورها هم از این کاهش سهمی داشتند اما در طول اجرا برخی از اعضا تولید خود را بیش از اندازه کاهش دادند تا قیمت در بازار متعادل شود و پس از آن اعلام شد که پایبندی تولیدکنندگان نفت به این طرح تا 150 درصد افزایش یافته است.

اکنون که در نشست دیروز توافق شده است پایبندی به این طرح به صد درصد برگردد مفهوم آن این است که اعضای نفت در بازار جهانی افزایش خواهد یافت اما رویترز نوشته است که سازوکار و رقم دقیقی برای آن اعلام نشده است.

روز گذشته علی کاظم‌زاده اردبیلی نماینده ایران در اوپک اعلام کرد که پایبندی کشورهای عضو اوپک 119 درصد و غیراوپک 118 درصد به طرح کاهش تولید نفت بوده است.

علی کاظم‌زاده اردبیلی نماینده ایران در اوپک هم دیروز اعلام کرد که ایران از پایبندی صد درصدی اعضا به طرح کاهش تولید نفت حمایت می‌کند اما فراتر از آن را نمی‌پذیرد.