نفت ۱۰۰ دلاری در راه است

 شرکت نفتی ترافیگورا (Trafigura) نفت 90 دلاری را تا کریسمس و صد دلاری را تا اوایل 2019 پیش‌بینی می‌کند.

شرکت های واسطه اصلی احتمال بازگشت نفت‌خام 100 دلاری را برای اولین بار از سال 2014 می دهند، چون ممکن است نفت ایران به علت تحریم‌های ایالات متحده از دست برود.

موسس شرکت انرژی مرکوری دانیل جاگی(Daniel Jaeggi) نیز گفت قیمت نفت احتمالا تا سه ماهه چهارم سال 2018 به 100 دلار در هر بشکه می‌رسد چون بازار ظرفیت کافی برای جایگزینی بیش از 2 میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران را ندارد.

جاگی در سخنرانی خود در کنفرانس جهانی نفت (APPEC) در سنگاپور گفت:« بازار ظرفیت لازم برای جبران نبود 2 میلیون بشکه نفت در روز در فصل پایانی سال 2018 را ندارد. به نظر من افزایش قیمت به 100 دلار در بشکه قابل پیش بینی است».

وقتی ترامپ در ماه مه بازگشت دوباره تحریم ها بر صادرات نفت ایران را اعلام کرد ، بازار کاهش 300 هزار تا 700 هزار بشکه در روز را تخمین زده بود. هرچند ، در حال حاضر این مقدار را 1.5 میلیون بشکه در روز می دانند چون به نظر می‌رسد ایالات متحده در مورد اقداماتش کاملا مطمئن است.

ترافیگورا گفت: « ذخایر نفتی به طور قابل ملاحظه ای کمتر از آن چیزی خواهد بود که هنگام اعلام تحریم ها انتظار داشتیم بنابراین قیمت نفت بالاتر است».

علاوه برقطع ذخایر ایران به علت تحریم‌های آمریکا جهان با کاهش تولید نفت ونزوئلا به خاطر بحران اقتصادی آمریکای لاتین هم روبه‌رو است. رشد ذخایر جدید نفتی، نفت خام ایالات متحده، هم به علت مشکلات گلوگاهها و نیروی کار احتمالا متوقف می شود.

شرکت سیتی گروپ (Citigroup) هم احتمال سه رقمی شدن قیمت نفت را می‌دهد.  تحلیلگر ارشد این موسسه گفت: « در حالی که سیتی گروپ قیمت نفت خام برنت را 80 دلار در فصل پایانی سال تخمین زده ولی ثباتی وجود ندارد و کمبود ذخایر استراتژیک، قیمت نفت خام را به بیش از 90 دلار یا حتی 100 دلار می‌رساند».