به نوشته دنیای اقتصاد،این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، رشد کیفی در صنعت خودرو نیازمند توسعه محصول و طراحی جدید است و نمیتوان با بزک کردن یک سری خودروهای قدیمیو از رده خارج، صحبت از ارتقای کیفیت به میان آورد.

قطعا از همین رو است که مجلسی‌ها نیز در قانون ارتقای کیفی خودرو، بر توسعه و تولید محصولات جدید تاکید کرده‌اند.

طبق این قانون، خودروسازان موظف هستند برنامه توسعه محصول و جایگزینی تولیدات جاری خود را با محصولات جدید، سه ماه پس از تاریخ ابلاغ آیین نامه موردنظر، به وزارت «صنعت، معدن و تجارت» ارائه کنند.

این برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که از ابتدای سال ۱۳۹۵، عمر محصولات با نشان تجاری داخل، از زمان اولین عرضه در داخل کشور از ۱۰ سال تجاوز نکند.

در مورد خودروهای با برند خارجی نیز توسعه محصول باید به شکلی صورت گیرد که از ابتدای سال ۹۵، عمر آنها از زمان اولین عرضه در داخل، بیش از ۷ سال نباشد.

در این شرایط، مشخص نیست که آیا خودروسازان داخلی رسما برنامه ای را برای توسعه محصولات خود به وزارت «صنعت، معدن و تجارت» عرضه کرده‌اند یا به صورت چراغ خاموش در این مسیر حرکت می‌کنند.

با این حال آنچه مسلم است این است که در اوضاع فعلی برای توسعه محصولات صنعت خودرو راهی جز طراحی پلت فرم(خواه داخلی و خواه مشترک) نیست و تنها در این صورت هزینه‌های طراحی کاهش می‌یابد و پای استانداردهای روز دنیا به خودروسازی ایران باز می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، با طراحی پلت فرم می‌توان انواع خودروها را روی آن ساخت و توسعه محصول را به معنای واقعی انجام داد. این پلت فرم‌ها می‌توانند داخلی باشند و با کمک مشاوران خارجی به طراحی برسند و یا می‌توان با همکاری مشترک خارجی‌ها اقدام به طراحی آنها کرد.

همین حالا نیز بسیاری از فعالان صنعت خودرو از پلت فرم مشترک X۹۰ به عنوان طرحی مناسب یاد کرده و آن را مایه ارتقای کیفی فعالیت قطعه سازان و خودروسازان کشور می‌دانند و با این شرایط تجربه پلت فرم مشترکی دیگر(البته با حواشی کمتر و برنامه ریزی بهتر) اقدام درستی به نظر می‌رسد.

پلت فرم‌های جدید در راه است

اما به سراغ خودروسازان برویم و ببینیم آنها برای توسعه محصولات خود چه کرده‌اند.
سایپایی‌ها حاضر به گفت و گو در این مورد نشدند، اما معاون طراحی و توسعه محصول ایران خودرو با اشاره به محصولات جدیدی که سال آینده روانه بازار خواهد شد، می‌گوید: مهم‌ترین برنامه‌ای که امسال ایران خودرو در راستای توسعه انجام داد، ارتقای استاندارد خودروها به یورو۴ بود.

نیما مصلح می‌افزاید: از ابتدای سال آینده تولید خودروها بر اساس استاندارد یورو۴ آغاز می‌شود، به نحوی که ایران خودرو تمام محصولات خود را با این استاندارد پوشش خواهد داد.

وی همچنین به توسعه تولید موتورهای دیزلی نیز اشاره کرده و می‌گوید: ایران خودرو توانایی تولید و عرضه محصولات دیزلی را دارد، منتها به شرطی که سوخت لازم و استاندارد نیز عرضه شود. مصلح تاکید می‌کند: برای عرضه خودروهای دیزلی باید سوختی را روانه جایگاه‌ها کنیم که حداقل گوگرد را داشته باشد و اگر این اتفاق رخ بدهد، ایران خودرو اواخر سال ۹۱ محصول دیزلی خود را به بازار خواهد داد. وی می‌افزاید: گازوئیل مورد نظر برای استفاده در خودروهای دیزلی، باید حداقل گوگرد(حدود ۵۰PPM) را داشته باشد، در غیر این صورت استاندارد نبوده و نمی‌توان از آن در خودروهای دیزلی استفاده کرد.

این گفته معاون توسعه محصول ایران خودرو در شرایطی است که بنابر اعلام وزارت نفت، سوخت استاندارد از ابتدای سال آینده روانه جایگاه‌ها خواهد شد و این به آن معنا است که خیابان‌های کشور می‌توانند از انتهای سال ۹۱ باز هم میزبان سواری‌های دیزلی شوند.

اما اگرچه ارتقای استاندارد آلایندگی و همچنین طراحی و تولید موتورها و خودروهای دیزلی را نیز باید جزو موارد توسعه محصول به حساب آورد، اما از دید کارشناسان، خودروسازان باید به طراحی پلت فرم و تولید محصولات جدید و به روز روی بیاورند و آن زمان است که می‌توان ادعا کرد آنها به توسعه محصول دست یافته اند.

به اعتقاد کارشناسان، در حال حاضر خودروسازان دنیا در حال استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها در عرصه طراحی و تولید هستند، حال آنکه خودروسازان داخلی با وجود انجام برخی پروژه‌ها و اقدامات کمی‌و کیفی، چندان مطابق با فناوری روز حرکت نمی‌کنند و از همین روست که بیشترین حجم خودروهای تولیدی را محصولات قدیمی‌و پر مصرف و حتی از رده خارج تشکیل می‌دهند. هرچند بابت برخی مسائل مانند محدودیت‌های بین‌المللی که اجازه نمی‌دهند خودروسازان به تکنولوژی روز دنیا دست بیابند، باید به آنها حق داد و مطابق با شرایط روز در مورد عملکردشان قضاوت کرد، اما با همه اینها عمر صنعت خودرو کشور از ۵۰ سال هم گذشته و طبعا در این بازه زمانی می‌بایست توسعه بیشتری شکل می‌گرفت.

قطعا اینکه بخش اعظم تولید سالانه خودروسازی کشور را محصولات قدیمی‌و پر مصرف تشکیل می‌دهند، نشانه خوبی برای این صنعت پیشرو نیست و خودروسازان اگر می‌خواهند در عرصه جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند، راهی جز توسعه محصول پیش رویشان وجود ندارد.

در این مورد البته ظاهرا کم و بیش کارهایی انجام شده، که یکی از آنها حرکت خودروسازان به سمت طراحی پلت فرم و تولید محصولات جدید روی آنهاست. آن طور که معاون توسعه محصول ایران خودرو می‌گوید، این شرکت در راستای توسعه کیفی تولیدات خود برنامه طراحی دو پلت فرم در کلاس‌های B و D را دارد.

این البته در شرایطی است که برای به ثمر نشستن طرح‌های مذکور، باید حداقل دو سال دیگر صبر کرد.
در این مورد معاون طراحی و توسعه محصول ایران خودرو می‌گوید: طراحی پلت فرم جزو برنامه‌های میان مدت ایران خودرو به شمار می‌رود، به نحوی که برای کلاس B آن ۲۴ ماه و برای کلاس D نیز ۳۶ ماه زمان در نظر گرفته شده است. مصلح می‌افزاید: به احتمال فراوان از ابتدای امسال وارد فاز اصلی طراحی پلت فرم کلاس B می‌شویم و دو سال دیگر اولین محصول حاصل از آن را عرضه خواهیم کرد. مصلح تاکید می‌کند: روی این دو پلت فرم، ۱۰ محصول جدید اعم از سواری و پیکاپ و SUV به تولید خواهد رسید.

به گفته وی، ایران خودرو هم اکنون در مرحله عقد قرارداد با مشاوران داخلی و خارجی بابت طراحی این دو پلت فرم است، زیرا بخشی از کار بر عهده قطعه‌سازان قرار دارد و ایران‌خودرو وارد تمام جزئیات طراحی پلت فرم نخواهد شد.

معاون توسعه طراحی و محصول ایران خودرو همچنین از عرضه رانا و دنا نیز صحبت به میان آورده و تاکید می‌کند: رانا ابتدای سال ۹۱ به بازار عرضه می‌شود و ایران خودرو سعی دارد دنا را نیز اواخر ۹۱ به بازار بدهد.

رانا و دنا دو محصول جدید ایران خودرو هستند که اولی اوایل سال ۸۸ رونمایی و دومی نیز امسال پردهبرداری شد.