کاهش قاچاق ، فساد و احتکار با اجرای سامانه جامع توسعه تجارت
 رهبری سرپرست مرکز توسعه نجارت الکترونیک در بخش خبری 21 شبکه خبر در خصوص رونمایی از سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه تعامل بازرگانان با دستگاه های دولتی را یکپارچه می کند و امکان نظارت بر کل روند تجارت به صورت آنلاین را فراهم می سازد.

وی ادامه داد:این سامانه در بخش همکاری با گمرک کمی نقص دارد که به دلیل نقص بسته قانونی آن است.

رهبری تصریح کرد: کشف قاچاق ، احتکار و فساد از عملکرد های اصلی این سامانه است.

وی ادامه داد: در حوزه فساد ، 2 تخلف پایه جعل اسناد و تبانی وجود دارد که با اجرای این سامانه و الکترونیکی شدن اسناد تجاری و کاهش نقش نیروی انسانی ، زمینه بروز این 2 تخلف از بین می رود.

این مقام مسئول در خصوص احتکار گفت: با فعالیت سامانه جامع انبارها، هر انباری که در این سامانه ثبت نشده باشد به عنوان  احتکار شناخته می شود.

وی افزود:بسیاری از انبارها انگیزه شفاف سازی و ثبت در این سامانه را ندارند  که بیمه مکلف شده انبارهایی که در این سامانه ثبت نشده را پوشش ندهد.

رهبری در خصوص قاچاق گفت: اگر اطلاعات کالایی در این سامانه ثبت نشده باشد به عنوان قاچاق محسوب می شود که امیدواریم با اتصال همه سامانه ها با سامانع جامع تجارت ، قاچاق در گلوگاه تشخیص داده شود.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک در مورد موانع پیش روی اجرای این سامانه گفت:این سامانه همواره نیاز به بروزرسانی دارد و این روش مدیریت ادامه دار است ؛ یک سری موانع قانونی وجود دارد که امیدواریم با همکاری دولت و مجلس برخی اختلاف نظر ها بین دستگاه های مختلف از بین برود.

وی تاکید کرد:برای اجرای موفق سامانه جامع تجارت باید فرهنگ تبادل سیستمی بین دستگاه های مختلف ایجاد شود.