افزایش صادرات نفت سبک عراق به یک میلیون بشکه در روز

نفت سبک، گرید جدیدی با چگالی ۳۴ تا ۴۳ API است و گرید سبک بصره که عراق اکنون صادر می‌کند به بصره مدیوم تغییر نام پیدا خواهد کرد.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم موقعیت عراق در بازارهای نفت جهانی را با تولید سه گرید سبک مدیوم و سنگین تقویت خواهد کرد.

عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی بوده و حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. عمده صادرات نفت عراق به آسیا صورت می‌گیرد.

عمده نفت عراق از طریق پایانه‌های جنوبی صادر می‌شود که منبع بیش از ۹۵ درصد از درآمد نفتی هستند. عراق در ماه اوت ۳.۵۸۳ میلیون بشکه در روز نفت از بنادر جنوبی در خلیج فارس صادر کرد.

صادرات نفت عراق در ماه‌های اخیر که عرضه ایران به دلیل تحریمهای آمریکا، افت پیدا کرده افزایش یافته است.

عراق در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت عرضه نفت خود را به دو گرید تقسیم کند تا مشکلات کیفیت را حل کند. این کشور نفت سنگین بصره که از میادین جنوبی تولید می‌شود را جداگانه از نفت سبک بصره عرضه کرد. این اقدام مورد استقبال خریداران نفتی قرار گرفت که تا آن زمان با کیفیت مختلفی ناشی از ترکیب نفت سبک بصره با نفت سنگین‌تر و دارای سولفور بالاتر تولید میادین جدیدتر مواجه بودند.

فروش جداگانه گرید نفت سنگین بصره و نفت سبک بصره اعتماد خریداران به کیفیت را افزایش داد و زمانی که کشتی‌ها در انتظار رسیدن نفت‌های مختلف به پایانه‌ها بودند و همچنین هزینه‌ها را کاهش داد، اما خود گرید سبک بصره یک گرید مخلوط بود که با استفاده از نفت میادین مختلف عرضه می‌شد و این مساله نیز به کیفیت متنوع در محموله‌های مختلف منجر شده بود.

بر اساس گزارش رویترز، اکنون عراق گرید نفت سبک بصره فعلی را به عنوان گرید بصره مدیوم با چگالی پایین‌تر خواهد فروخت.

عراق که برای عمده درآمد بودجه خود به نفت وابسته است درصدد است ظرفیت تولید نفت خود را از پنج میلیون بشکه در حال حاضر به هفت میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۲ افزایش دهد.