و ناگهان سقوط دلار/ دلالانی که سکته کردند

گروه اقتصادی- سقوط قیمت دلار در بازار، دلالان را شوکه کرده و حتی گفته می شود عده ای از دلال های دلار شب گذشته سکته کرده اند که همین موضوع دست مایه طنز بسیاری از کاربران فضای مجازی شد.

به گزارش افکارنیوز، یک مقام آگاه نظام بانکی درباره دلایل سقوط قیمت ارز در بازار می گوید: براساس آخرین جزئیات روند کاهشی قیمت ارز در بازار به دلیل مداخله بانک مرکزی بوده که از روز گذشته آغاز شده و این روند ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: امیدواریم مداخله‌ بانک مرکزی ادامه یابد تا حباب و انتظارات ایجاد شده برای تقاضای ارز و تبدیل دارایی‌ها کاهش پیدا کند.

این مقام آگاه بانکی در پاسخ به این سوال که در بازار شایعه شده که برخی نهادها برای جلوگیری از افزایش افسار گسیخته قیمت دلار را روانه بازار کرده‌اند و ریزش قیمت به این دلیل است، با رد این موضوع گفت:‌ این بحث صحت ندارد و به دلیل رویکرد جدید بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای مختلف روند ارز نزولی شده است.

این در حالی است که بر اساس مشاهدات قیمت دلار در شنبه تقریبا به 18 هزار تومان رسیده بود اما با کاهش قیمت شب گذشته به 13 و حتی در برخی نقاط به 11 هزار تومان هم رسید

جعفر زاده ایمن آبادی از نمایندگان مجلس قیمت واقعی ارز را ارزیابی کرد و گفت: نرخ واقعی در واقع دو برابر قیمت سال گذشته است، به عبارتی بیشتر از 7 هزار و 500 تومان را منطقی نمی دانیم، اخباری که از برخی شهرستان ها مثل اهواز و مشهد داشتیم حاکی از آن است که تا شب گذشته به نرخ 8 هزار تومان رسیده ایم و بازار تهران از نماز صبح شاهد حضور مردم در خیابان ها برای فروش ارزشان هستند.

همچنین تاجگردون چهره شناخته شده اقتصادی مجلس نیز با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز، گفت: مقرر شده بانک مرکزی براساس اختیارات واگذار شده مداخله بیشتری در بازار ارز کند، چراکه پیش از این بانک مرکزی در خصوص ارز و ذخایر ارزی ملاحظاتی داشت.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای، با بیان اینکه اختیارات لازم به بانک مرکزی برای اینکه به عملیات های جدید پولی ورود کند تفویض شده است، افزود: پیش بینی می شود که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و بانک مرکزی بتواند به خوبی بازار را مدیریت کند روند کاهشی نرخ ارز ادامه یابد تا به یک میانگین مناسب دست یابد.

وی ادامه داد: رسیدن نرخ ارز به رقم مناسب کمی زمان می برد، چراکه پرشی در بازار ارز اتفاق افتاده که باید تزریقاتی در آن انجام شود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با تصمیمات اتخاذ شده اخیر شاهد کاهش نرخ ارز در کشور خواهیم بود، تصریح کرد: یکی از ابزارهای بانک مرکزی صرافی ها و بانک ها هستند و بانک مرکزی صرافی های مطمئن و بانک هایی که فعالیت ارزی را انجام می دهند را وارد کرده تا در بازار به بانک مرکزی کمک کنند.

زارع از دیگر نمایندگان مجلس نیز درباره کاهش قیمت دلار گفت:همانطور که بارها اعلام شده قیمت دلار در ماه های گذشته بصورت کاذب افزایش یافته بنابراین طبیعی است قیمت ها در بلندمدت براساس منطق اقتصادی تعدیل شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در هر صورت ارائه به موقع ارز شرکت های صادراتی به سامانه نیما در ماه های آتی باعث می شود سوداگران نتوانند به سودهای نجومی دست یابند بنابراین باید روند ارائه ارز صادرکنندگان به سامانه نیما رصد شود.

نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید مجلس شورای اسلامی،افزود:بدیهی است بازارهای اقتصادی با هم در ارتباط هستند بنابراین کاهش قیمت ارز، بازارهای طلا،خودرو و مسکن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند و احتمال سقوط آزاد نرخ ها در این بازارها وجود دارد، در صورت برنامه ریزی مناسب می توان بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را از طریق بازار سرمایه به سوی بخش تولید هدایت کرد.

زارع تصریح کرد:ریزش فیمت کاذب در بازارهای مختلف باید انجام شود چرا که گرانی ها باعث فشار اقتصادی به مردم می شود و تنها به افزایش ثروت سوداگران اقتصادی منجر می شود که غیرقابل قبول است.

زارع ادامه داد: گسترش عمق بازار ثانویه ارز،جلوگیری از فضاسازی سوداگران، حمایت از بخش های مولد اقتصادی، عملیاتی شدن پیمان های پولی و همکاری بانک های اروپایی با بانک های ایرانی باعث می شود ثبات به بازار ارز بازگردد.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:بازگشت ثبات به بازار ارز یکی از لازمه های تسهیل امور اقتصادی است و مانع از افزایش قیمت کاذب می شود.