وعده نهاوندیان به مردم

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که  شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که روند کاهش قیمت ارز باید ادامه یابد  درباره دلایل کاهش نرخ ارز گفت:‌ صاحب‌نظران اقتصادی معتقد بودند که نرخ بازار سوم این عمق را ندارد که به عنوان نرخ مرجع در محاسبات اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته و قیمت در بازار کالاها بر این اساس تعیین شود.

وی با بیان این مطلب که نرخ ارز ناشی از یک التهابات و انتظارات تورمی بود،  افزود:  خوشبختانه در افکار عمومی این واقع‌بینی حاصل شد و دیدیم که به چه سرعتی افزایش غیر واقعی نرخ ارز به یک مسیر کاهشی تبدیل شد و شاخص‌های اقتصادی هم نشان می‌دهد این روند باید ادامه یابد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم نمی‌توانند از دلالانی که از آشفته بازار پول درمی‌آورند تبعیت کنند. این دلالان ریسک‌خواه بوده، ولی مردم می‌خواهند در سرمایه‌گذاری خود اعتماد و اطمینان داشته باشند. بنابراین آن‌ها باید به هشدارهای مسئولان توجه کرده و با مشاوران اقتصادی هم مشورت کنند. مسئله مالباختگان موسسات مالی عبرت خیلی خوبی بود که مردم به جایی که اعتبار زیادی ندارد، دل خوش نکنند چون ریسک آن بالاست.

نهاوندیان تصریح کرد: باید گزینه‌های اعتمادبخش برای سرمایه‌گذاری مردم وجود داشته باشد. خوشبختانه تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی می‌تواند اطمینان‌بخش باشد مثل همین تصمیم در مورد انتشار اوراق ارزی ریالی توسط بانک مرکزی. در هفته‌های آینده گزینه‌های اطمینان بخشی برای حفظ قدرت خرید مردم معرفی خواهد شد. در واقع مصافی بین مردم و بعضی از سایت‌های ناشناس و مجهول‌الحال رخ داد و مردم به درستی انتخاب خود را شکل دادند.

وی خاطرنشان کرد: برخی این تصور را داشتند که بانک مرکزی نسبت به بازار ارز دچار انفعال شده است اما شورای هماهنگی اقتصادی با تصمیمات خود از بانک مرکزی حمایت کرد و بانک مرکزی هم با اقدامات خود این پیام را به فعالان بازار داد که با حجم بسیار کم نمی‌توانند در بازار موج ایجاد کنند. بانک مرکزی با تمام توان خود در بازار ارز حضور دارد.