تاثیر کاهش صادرات نفت ایران بر قیمت جهانی

به گزارش فارس به نقل از رویترز، نگرانی در خصوص کاهش تامین نفت از سوی ایران قیمت نفت برنت دریای شمال را به ۱۱۲ دلار در هر بشکه رساند.

بنابراین گزارش، همچنین رشد تولید در ماه ژانویه در کشورهای ایالات متحده، آلمان و چین که صاحب بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هستند اشتها برای خرید نفت را افزایش داده و به نظر می‌رسد اندکی از نگرانی‌های بحران منطقه یورو کاسته است.

قیمت نفت برنت دریای شمال روز گذشته با ۳۳ سنت افزایش در هربشکه به ۱۱۱.۸۹ سنت رسید. شاخص‌های سهام در بازارهای آسیایی نیز رشد داشتند و ارزش یورو نیز اندکی افزایش یافت.

به نوشته رویترز، افزایش قیمت نفت در شرایطی رخ می‌دهد که قانون‌گذاران آمریکایی در حال اعمال فشار بیشتر بر رئیس‌جمهور این کشور برای قرار دادن شخصیت‌های جدید ایرانی در فهرست تحریم‌ها هستند. این در حالی است که ایالات متحده و اروپا تحریم‌هایی را بر ضد صنایع انرژی ایران و بانک مرکزی این کشور اعمال کرده‌اند.

این اعمال تحریم فشار شدیدی را بر روی برخی خریداران آسیایی نفت وارد کرده است. کره جنوبی و ژاپن، دو کشور متحد آمریکا در خاور دور به نفقت ایران وابستگی دارند و به دنبال آن هستند تا ببینند واشنگتن تا چه اندازه به آنان اجازه خرید نفت از ایران را می‌دهد؟

بهانه اصلی اعمال تحریمهای فوقالذکر، برنامه هستهای ایران است که غرب آن را غیرصلح امیز میداند اما ایران بارها تاکید کرده که این برنامه هستهای صلحآمیز بوده است.