عبدالرضا شیخ الاسلامی در گفتگو با مهر در خصوص ارتباط بین نرخ رشد اقتصادی و کاهش بیکاری و اینکه با وجود کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال، نرخ بیکاری نسبت به بهار ۱.۲ درصد کاهش یافته است، گفت: الزاما نمی تواند اینگونه باشد که با کاهش و یا افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری هم جابه جا شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: ممکن است خانمی تا دیروز جویای کار بوده و یا حتی شاغل بود، در حال حاضر به هر دلیلی ترجیح بدهد دیگر جویای کار نباشد و در منزل بماند. مانند اینکه برخی خانمها پس از ازدواج تصمیم می گیرند دیگر کار نکنند، این افراد دیگر جزیی از جمعیت فعال کشور محسوب نمی شوند.

شیخ الاسلامی ادامه داد: این موضوع الزاما یک گام منفی برای کشور محسوب نمی شود. حداقل در شرایطی که ما درصدد کاهش نرخ بیکاری هستیم و اولویت کاستن از تعداد بیکاران است، پایین آمدن نرخ مشارکت اقتصادی با این معنایی که گفتم خیلی برای ما نگران کننده نیست.

وی تاکید کرد: اولویت کاهش نرخ بیکاری است و اگر نرخ بیکاری در حد استاندارد و معقول خود قرار بگیرد آن وقت اولویت به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی تغییر می یابد. در این بخش یک نکته دقیق و ارتباطی وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی امر خوبی است و افزایش اشتغال هم خوب است اما اگر قرار باشد بین این دو دست به انتخاب بزنیم، افزایش اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی را در اولویت قرار می دهیم.