با تداوم افت دلار، بهای سکه نیز کاهش یافت

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

روز اختلال هسته معاملات

شاخص کل بورس تهران دیروز ضمن یک رفت و برگشت، سرانجام افت ۱۰۹ واحدی را ثبت کرد و به سطح ۱۷۴ هزار و ۹۲۴ واحدی تنزل یافت. هر چند نماگر بازار در پی فشار عرضه در شروع معاملات حدود یک‌هزار واحد عقب نشست اما لیدرهای گروه فلزات و معدنی‌ها نظیر «فولاد» و «کچاد» در کنار برخی از پتروپالایشی‌ها با رشد قیمت، آرامش ذهنی بازار را برای دقایقی تامین کردند. در این میان، اختلال مجدد در هسته معاملات و قطع‌شدن جریان سفارش‌گیری، معاملات بورس را با وقفه‌ای دو ساعتی روبه‌رو‌ ساخت. همین رویداد حجم و ارزش معاملات را به طور قابل‌توجهی کاهش داد. با وجود ناتوانی هسته معاملات، سهامداران حقوقی بیشترین خالص خریدها را به ترتیب در نمادهای بانکی، پالایشی و پتروشیمی انجام دادند. با این حال، تعدیل‌های مثبت در گزارش‌های ۶ ماهه عامل حمایت از سهام بنیادی در روزهای پیش‌رو است.

 

31-01

 

بازار ارز

بازگشت دلار به کانال ۱۳ هزار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۴۰۰ تومانی به نرخ ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. برای چهارمین روز متوالی نرخ دلار در بازار آزاد مسیر نزولی را طی کرد و ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و در کمتر از یک هفته مجددا به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت. به نظر می‌رسد گسترش اختیارات بانک‌ها و صرافی در عرضه اسکناس ارز در کنار کنترل‌های امنیتی برای محدود کردن فعالیت‌های سفته‌بازانه نقش محسوسی در فروکش التهابات در بازار آزاد داشته است. با این حال، تداوم روند نزولی نرخ‌های ارز در گرو اخبار مساعد سیاسی از جمله تایید نهایی لوایح مرتبط به نهاد ویژه اقدام مالی و عملکرد اروپا در جهت تسهیل روابط مالی ایرانبا شرکای تجاری است. در نقطه مقابل، کاهش درآمدهای نفتی و محدودیت‌های بیشتر بر صدور نفت می‌تواند نرخ ارز را تحریک کند.

 

31-02

 

بازار سکه

تداوم نزول پرشتاب سکه

هر سکه طرح جدید با افت 190 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 150 هزار تومان معامله شد. با وجود جهش طلای جهانی به سقف دو و نیم ماه اخیر، بهای سکه برای چهارمین بار متوالی تنزل یافت. در هفته‌های اخیر شاهد بی‌واکنشی سکه به طلای جهانی بودیم. در نقطه مقابل، نرخ ارز، سکه را به دنبال خود کشیده است. با این حال، تناسبی بین صعود و نزول دلار و سکه در چند روز اخیر برقرار نیست. دیروز، در حالی که ارزش دلار حدود 8 /2 درصد افت کرد، بهای سکه با حرکت تندتر در مسیر نزولی 4 /4 درصد کاهش یافت. همان‌طور که سکه در مسیر صعودی با سرعت بیشتری می‌تاخت، در موج نزولی چهار روز گذشته نیز، از افت دلار سبقت گرفت و حدود دو برابر تنزل کرد. تداوم روند کاهشی دلار، افت بیشتر حباب سکه را موجب می‌شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

انتظارات صعودی برای طلای جهانی

هر اونس طلای جهانی در هفته قبل با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 1218 دلار رسید. رکوردشکنی نرخ بازده اوراق خزانه بلندمدت آمریکا، افزایش بدهی دلاری اقتصادهای نوظهور در کنار تداوم جنگ تجاری بین چین و آمریکا و انتقادات تند ترامپ از استمرار سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو موجب سقوط بازارهای سهام در چهارشنبه هفته قبل شد. در پی آن، جریان سرمایه به سمت طلا حرکت کرد. با این حال، آمار فراتر از انتظار تراز تجاری چین در روز جمعه از نگرانی‌ها کاست. با وجود دورنمای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در دسامبر و انتظار بهبود سهام و شاخص دلار، انتظارات برای طلا صعودی است. ۷۹ درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در  نظرسنجی «کیتکو» قیمت طلا را برای هفته پیش‌رو صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. طبق نظرسنجی همین سایت، ۶۷ درصد از سرمایه‌گذاران نیز انتظار دارند که ارزش طلا در این هفته رشد کند.

 

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تثبیت اوراق در کانال 62 هزار

اوراق تسهیلات اسفند 95(تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی در روز گذشته به قیمت 62 هزار و 48 تومان معامله شد. به‌رغم رشد نسبی اوراق سررسید اسفند 95، قیمت اغلب سررسیدهای این بازار در معاملات دیروز افت کرد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهای اکثر سررسیدهای این بازار طی یک هفته اخیر در محدوده 62 هزار تومان نوسان داشته است. پس از افت‌و‌خیز‌های پردامنه در این بازار در هفته‌های اول و دوم مهرماه، قیمت اوراق از شنبه هفته گذشته نوسانات محدودی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد  فروکش هیجان در بازارهای سهام و ارز در بازگشت آرامش به معاملات اوراق موثر بوده‌اند. ضمن اینکه، کاهش قدرت خرید متقاضیان، به‌ویژه خانه‌اولی‌ها و نزول تقاضای فصلی مسکن از  عوامل رکود معاملات و فشار بر قیمت اوراق هستند. از طرفی، جذابیت‌های بازارهای موازی از جمله سهام می‌تواند جریان نقدینگی در اوراق را تضعیف کند.

 

31-05

 

بازار نفت

نگاه نفت به سیگنال‌های نزولی

هر بشکه نفت خام آمریکا با ریزش 8/ 3 درصدی در هفته قبل به قیمت 5/ 71 دلار رسید. ضمن حمایت تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا از بهای نفت، اختلال مقطعی در محل تولید ۲۰ درصد از نفت آمریکا-با وزش توفان میشل- به تقویت قیمت‌ها کمک کرد. اما سقوط سهام وال‌استریت در چهارشنبه هفته گذشته موجب ریزش بهای نفت شد. البته برآوردهای اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی از رشد عرضه جهانی و کاهش پیش‌بینی این نهادها از رشد تقاضا برای سال بعد ارزش نفت را تحت فشار قرار داد. از طرفی، منابع خبری دیروز اعلام کردند میادین نفتی خلیج مکزیک در حال بازگشت به مدار عادی تولید اند. افزون بر این، ضعف تقاضا با رشد ۶ میلیونی موجودی هفتگی نفت آمریکا و همچنین بازگشت ۸ دکل دیگر به مدار تولید در هفته قبل، از عوامل فشار بر بهای نفت در هفته پیش‌رو ارزیابی می‌َشوند.

 

31-06