ادامه رشد تقاضای نفت در بازارهای جهانی

 بررسی بازار‌های جهانی در حوزه نفت و انرژی نشان از افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضا برای خرید نفت اوپک در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۸ نسبت به سه ماه سوم آن دارد.

افزایش قیمت قابل توجه نفت و رسیدن آن به بالاترین حد در چهار سال اخیر، برخی کشور‌ها را در زمینه تامین این محصول با مشکل رو به رو کرده که این مسئله را در کند شدن رشد تقاضا مشاهده کرد، اما قیمت نفت از افت تقاضا پیروی نمی‌کند.

برای اطلاع از آخرین شرایط بازار با خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک به گفت‌وگو پرداختیم، محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، در خصوص آخرین شرایط بازار بین المللی نفت گفت: آخرین اخبار موجود در این حوزه حاکی از آن است که طرح به صفر رساندن صادرات نفت ایران شکست خورده و جایگزینی برای نفت ایران پیدا نشده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران به قوت خود باقی است، افزود: تحت این شرایط آمریکا برای برخی از خریداران نفت ایران مجوز‌هایی برای ادامه خرید خود قائل شده است.

نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: در خصوص قیمت شاهد نوساناتی در دامنه ۸۰ تا ۸۵ دلار هستیم که در این میان عوامل فصلی و سرد شدن هوا، استفاده از ذخیره سازی‌ها، شرایط اقتصادی و جنگ تجاری میان برخی کشور‌ها بر روی تقاضا و در نهایت قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

خطیبی با اشاره به اینکه قیمت‌ها تا مرز ۹۰ دلار نیز پیش رفت، گفت: با این شرایط در چند روز گذشته شاهد افت چند دلاری قیمت‌ها بودیم که از دلایل آن می‌توان به افزایش سطح ذخیره سازی‌ها اشاره کرد.

پیش از این بازار‌های جهانی تجربه قیمت نفت بیش از ۱۰۰ دلار به ازا هر بشکه را داشته اند که افزایش قیمت‌های اخیر می‌تواند یادآور خاطرات بازار نفت در سالیان گذشته، چالش‌ها و معضلات آن دوران باشد.