مصرف انرژی در ایران 2.5 برابر میانگین جهانی است
برات قبادیان امروز در مراسم پایانی پروژه بهره‌وری انرژی صنعتی گفت: قبل از انقلاب صنعتی اول، کلیه فعالیت‌های با نیروی ماهیچه‌ای انسان و دام انجام می‌شد، اما با انقلاب صنعتی اول و اختراع ماشین بخار، تحول اساسی در صنعت صورت گرفت و قطارهای بخار راه افتاد.

معاون وزیر صنعت بیان داشت:‌ با انقلاب صنعتی دوم و استفاده از برق، صنعت شکل جدیدی به خود گرفت و رفاه بیشتری برای مردم به وجود آمد.

قبادیان با بیان اینکه در انقلاب صنعتی سوم و با آمدن کامپیوتر تحولات اساسی در زندگی انسان رخ داد، گفت: در هجده سال اخیر اتفاقات مهمی افتاد، یعنی آنچه به عنوان هزاره سوم و توسعه پایدار، سازمان ملل با ۱۷ هدف اساسی بنا نهاد، قطعا آینده دیگری خواهیم داشت. 

وی به ورود هوش مصنوعی و استفاده از آی‌تی در سال ۲۰۱۲ به عنوان انقلاب صنعتی چهارم اشاره کرد و گفت: آنچه قرار است در بیست سال آینده اتفاق بیفتد، با آنچه اکنون داریم غیرقابل باور است، زیرا انقلاب صنعتی چهارم دگرگونی‌های اساسی در زندگی ایجاد خواهد کرد. 

وی بابیان اینکه ما در بحث انرژی دو مشکل اساسی داریم، گفت:‌ یکی اینکه انرژی را بیهوده مصرف می‌کنیم و مصرف انرژی ما ۲.۵ برابر میانگین جهانی است. 

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه هر جا انرژی مصرف می‌شود بحث محیط زیست هم وجود دارد، گفت: بیست سال پیش در مباحث دانشگاهی وقتی از انرژی صحبت می‌شد، از محیط زیست صحبتی به میان نمی‌آمد، اما اکنون وضعیت تغییر کرده.

وی گفت:‌جمعیت ما یک درصد جمعیت جهان است پس سهم ما از آلاینده کردن محیط زیست هم باید یک درصد جهان باشد، در صورتی که سرانه هر ایرانی از آلوده کردن محیط زیست ۱.۷۲ درصد است، به عبارتی هر ایرانی ۷۲ صدم درصد بیشتر از سهمش دنیا را آلوده می‌کند. 

وی با بیان اینکه ما مشکلاتی از جمله مصرف بالای انرژی داریم و باید آن را کاهش دهیم، گفت: این کار با کمک تکنولوژی امکان‌پذیر است. 

قبادیان اظهار داشت: ما به دلایل مختلف ممکن است نتوانیم از تکنولوژی‌ها در مسیر بهینه‌سازی مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی استفاده کنیم، اما در تمام این بخش‌ها می‌توانیم با کمک یونیدو از این تکنولوژی‌ها بهره‌مند شویم. 

معاون وزیر صنعت گفت:‌کشور ما و حتی کشورهای اطراف ما مثل پاکستان و بنگلادش در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت، از آنجا که حداقل همکارِ‌ها را با یونیدو داشته‌اند ضرر کرده‌اند و باید این همکاری‌ها را بیشتر ادامه داد. 

وی با بیان اینکه، بنابراین یک بحث کاهش سوخت‌های فسیلی است، گفت: موضوع دیگر آینده است و من به همه متولیان می‌گویم که ما در ایران آمادگی داریم تا با تمام بخش‌ها و سازمان‌هایی که نیازمند انتقال تکنولوژی و استفاده از کمک‌های یونیدو هستند همکاری کنیم. 

وی افزود: دنیای آینده دنیای دیگری است و به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک پیش می‌رود، با توجه به اینکه کشور ایران از منابع تجدیدپذیر و پاک بهره‌مند است، یونیدو می‌تواند در استفاده بهینه‌تر از انرژی‌ها کمک‌ اساسی به ما داشته باشد. 

وی گفت:‌ برای رسیدن به این مهم، همه از جمله وزارت صنعت و وزارت نیرو باید دست به دست هم دهیم تا با کمک‌های یونیدو از تکنولوژی‌های به‌روز این بخش در قالب انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم.