آمریکا موفق به صفر کردن صادرات نفتی نخواهد شد

گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه (۹ آبان ماه) با موضوع الگوی بهبود شاخص‌های اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص وضع بازار ارز گفت: بعد از خیزش شدید و افزایش قیمت نرخ ارز که قیمت دلار را نزدیک به ۲۰ هزار تومان رساند؛ ما شاهد یک ثبات نسبی در بازار ارز بودیم.

وی در تشریح علل ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز افزود: اولین دلیل این ثبات نسبی، تصمیم بانک مرکزی بود که توانست با اختیارات لازم در بازار ارز، به صورت واقع بینانه مداخله کند. ما به پایان دوران شش ماهه ابتدایی تحریم آمریکا رسیده‌ایم و آمریکا هر تدبیری که می‌توانست برای به صفر رساندن فروش نفت ایران انجام داد و به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت نمی‌تواند در این زمینه پیشروی چندانی داشته باشد.

ندری عامل دیگر ثبات نسبی قیمت ارز را ظرفیت بازار دانست و اظهار کرد: بازار ارز هم دیگر نمی‌تواند شاهد قیمت‌های بالاتر ارز‌های خارجی باشد. بالا رفتن قیمت ارز موجب شده که حتی تولیدکنندگان هم مانع افزایش قیمت ارز باشند؛ زیرا در این شرایط نمی‌توانند به خوبی کالا‌های خود را به فروش برسانند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه شاخص‌های بازار ارز ممکن است در آینده باز هم نوسان داشته باشند، گفت: ممکن است مجدداً در آینده شاهد حرکات توده وار در بازار ارز باشیم. یکی از مشکلاتی که با آن مواجهیم شوک‌های روانی در نظام پولی ماست. انتظار مردم از سیستم مالی و پولی با انتظاری که مردم از سیستم بانکی داشتند، برآورده نشده است که این امر می‌تواند به دلیل سوءمدیریت‌ها باشد، به هر حال انتظارات مردم مسئله‌ای جدی است که بر روی بازار ارز تأثیر زیادی دارد.

سید مصطفی صفاری، کارشناس مسائل اقتصادی هم با بیان اینکه دو نوع انتظارات فعالان اقتصادی بر روی بازار ارز تاثیر می‌گذارد، گفت: یکی از این انتظارات، انتظارات تطبیقی است که ناشی از تجربیات تکرار شونده است. این انتظارات بر اساس یک تجربه‌ای است که مدام تکرار شده است. یکی دیگر از این انتظارات، انتظارات عقلایی است که مردم در یک روز ناگهان تصمیم به خرید ارز می‌گیرند و روز دیگر به فروش ارز اقدام می‌کنند. این انتظارات ناشی از بررسی شرایط آینده است.

صفاری با بیان اینکه دو شوک اقتصادی و سیاسی می‌تواند موجب تلاطم در بازار ارز شود، گفت: سخنان مقامات سیاسی از جمله شوک‌های سیاسی است که می‌تواند خصوصاً در کوتاه‌مدت روی بازار ارز تأثیر بگذارد، اما شوک‌های اقتصادی نقش درآمدی دارند و در طولانی مدت تاثیر خود را نشان می‌دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه ۶ ماه قبل ترامپ قول داده بود که فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند، اظهار کرد: با گذشت زمان مشاهده کردیم که آمریکا عملاً موفق به اجرای این تصمیم خود نشد.کشور‌ها یکی پس از دیگری دچار مشکل شدند و آمریکا ناچار شد به بسیاری از این کشور‌ها معافیت نفتی دهد تا بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند.