بازارهای صادراتی را با سیاست‌گذاری‌های فعلی از دست می‌دهیم
محمد لاهوتی امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به عملکرد صادرات در سال 96، گفت: آنچه که ما در مورد صادرات در سال 96 به دست آوردیم، حاصل 4 سال ثبات نسبی در قوانین و مقررات و همچنین تعامل با دنیا ناشی از توافق هسته‌ای بود که این امر باعث رشد صادرات شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: بنابراین اگر بخواهیم از صادرات حمایت کنیم، باید اصلاح سیاست‌های 6 ماه اخیر را در دستور کار قرار دهیم، زیرا استمرار این سیاست‌ها منجر به توسعه صادرات نخواهد شد و حتما جهت‌دهی صادرات را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی اظهار داشت: سال‌ها نسبت به سرکوب نرخ ارز اعتراض داشتیم که بالاخره در ابتدا نرخ ارز واقعی شد و بعد از واقعی شدن نرخ ارز انفجار نرخ ارز صورت گرفت به طوری که قیمت ارز 3 تا 4 برابر افزایش یافت اما صادرات  13و نیم درصد رشد داشته است.

لاهوتی بیان داشت: صدور بخشنامه‌های متعدد و متنوع به شدت صادرکنندگان را آزار می‌دهد و یک شبه محدود و ممنوع کردن صادرات کالا موجب از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی می‌شود، در حالی که صادرکنندگان سال‌ها برای به دست آوردن آن بازارها تلاش کرده‌اند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه با اشاره به قیمت‌های پایه صادراتی گفت: ما باید بپذیریم که امروز ارز نیمایی که در اختیار وارد کننده قرار می‌گیرد، لزوما ارز با همان نرخ در اختیار تولید کننده و صادرکننده قرار نمی‌گیرد. بنابراین باید سیاست‌ها متناسب با واقعیت‌ها اعلام کنیم.

لاهوتی داشت: لازم است صندوق ضمانت صادرات ایران صدور ضمانت‌نامه ورود موقت کالا را در دستور کار قرار دهد، اما علیرغم تلاش صادرکنندگان و همچنین صندوق ضمانت صادرات گمرک هنوز نسبت به صدور ضمانت‌نامه برای عبور موقت کالا متقاعد نشده است.