گرانی گوشت به روایت قصابان + جدول

به گزارش مهر، این روزها خیابانها بسیار شلوغ است و مردم گویا از هم اکنون مشغول خریدهای نوروزی خود هستند اما در کنار این، بازار خرید و فروش اقلام مهم در سبد کالاهای خانوار نیز گرم است و دولت هم با برنامهریزیهایی که صورت داده است، تلاش دارد تا این پیام را به مردم برساند که کمبودی در کالاهای اساسی وجود ندارد.

اما شاید تنها یک جمله کافی باشد تا آرامش بازار را برهم زند و مردم را برای خرید هر چه بیشتر مایحتاج عمومی ترغیب کند و آن این بود که دلار قیمتش بالا رفته است و به این صورت، واردات برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین در ماههای آینده، بازار با کمبود کالا مواجه است.

این جمله در شرایطی اعلام شد که بازار آرامش خود را داشت و تنها نوساناتی در قیمت برخی اقلام از جمله لبنیات، مشاهده می‌شد، اما همین نگرانی از بابت کمبود کالا در ماههای آینده، به تدریج به کوچه و پس کوچه‌های بازار و خانه‌های مردم سرایت کرد و موجی از تقاضا را به سمت بازار فرستاد.

بازار گوشت نیز یکی از همین بازارها بود که به دلیل افزایش تقاضا، با برخی نوسانات مواجه شد که البته دولت به سرعت وارد بازار شده و با اعلام برنامه‌ریزی‌های خود، تاکید کرد که هیچگونه کمبودی در بازار وجود ندارد، انبارها پر از کالا است و حتی صادرات دام زنده را نیز ممنوع کرد.

در همین راستا، مسئولان دولتی اعلام کردند که عرضه گوشت قرمز گرم و منجمد در بازار آغاز خواهد شد و این گوشت‌ها قیمت تعادلی خواهند داشت. صدراله دولت در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: ستاد تنظیم بازار دو تصمیم مهم را در مورد گوشت اتخاذ کرده است که بر اساس آن، صادرات دام زنده از کشور ممنوع شد.

رئیس ستاد تنظیم بازار مواد پروتئینی افزود: از اواخر هفته گذشته، عرضه گسترده گوشت قرمز به قیمت تعادلی در بازار آغاز شده و البته شواهد حکایت از آن دارد که کمبودی در زمینه گوشت قرمز در بازار وجود ندارد، اما به دلایل مختلف قیمت در هفته‌های گذشته افزایش یافته بود.
وی تصریح کرد: بر این اساس، اولین بخش از گوشت قرمز ذخیره‌سازی شده در سردخانه‌ها روانه بازار خواهد شد که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، ه قیمت عمده‌فروشی گوشت گاو منجمد ۸۴۰۰ تومان و قیمت هر کیلو گوشت به اصطلاح سه قطعه در خرده‌فروشی‌ها و مراکز توزیع، ۸۸۰۰ تومان است.

در عین حال، یداله صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عرضه گوشت گرم گوسفندی و گاوی در میادین میوه و تره‌بار آغاز شده است و مردم می‌توانند با مراجعه به میادین، با قیمت مناسب، گوشت با کیفیت را تهیه کنند، ضمن اینکه عرضه در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند و برخی واحدهای زیرمجموعه اتحادیه صنف قصابان نیز انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بازرگانی استان تهران افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روزانه ۴۰ هزار تن گوشت گرم گوسفندی و گاوی در مراکز توزیع تعیین شده، عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد: قیمت گوشت بسته به انواع آن متفاوت است و به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار و ۱۵ هزار تومان در فروشگاه زنجیره‌ای شهروند تعیین شده است.

گفتگو با قصابان درباره گرانی گوشت

در کنار صحبت مسئولان دولتی، خبرنگار مهر به سراغ قصابان و فروشندگان اقلام پروتئینی در سطح شهر نیز رفته‌ است. یکی از فروشندگان اقلام پروتئینی مستقر در فروشگاههای زنجیره‌ای می‌گوید: قیمت‌ها در غرف فروشگاههای زنجیره‌ای که تحت نظارت است، تغییر چندانی نداشته است و تنها کمتر از ۵ درصد افزایش داشته‌ایم.

وی می‌افزاید: البته چند روز در هفته گذشته، تقاضای بسیاری برای خریدهای عمده از سوی مردم مطرح می‌شد که همین امر شاید باعثبالا رفتن قیمت شده باشد، چراکه مردم خریدهای عید خود را زودتر از موعد هر سال به نظر می‌رسد که شروع کرده باشند.

یکی دیگر از قصابان که واحد صنفی نسبتا بزرگی در سطح شهر دارد به خبرنگار مهر می‌گوید: نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت سکه باعثشده بود که حتی برخی کشتارگاهها نیز به کندی کشتار انجام دهند و به بهانه اینکه بتوانند در روزهای آینده که اوج تقاضای مردم برای تامین اقلام پروتئینی در ایام پایانی سال است، گرانتر بفروشند، همین امر البته به قصابان نیز سرایت کرد و آنها نتوانستند به میزان لازم گوشت مورد نیاز واحد خود را تامین کنند.

وی می‌افزاید: مردم هم شنیده بودند که قرار است قحطی بیاید و بنابراین به بازار مراجعه می‌کردند و البته فروش ما نیز رونق گرفته بود، اما تلاش شد به دلیل اینکه اعتبار خود را میان مردم از دست ندهیم، به میزان معقولی افزایش قیمت دهیم. وی می‌گوید: هم اکنون با اعلام دولت برای عرضه گوشت گرم، خود به خود تقاضا برای خرید از مغازه‌های سطح شهر کاهش یافته و مردم به مراکز عرضه گوشت که دولت می‌گوید، مراجعه می‌کنند.

یکی دیگر از فروشندگان مواد پروتئینی می‌گوید: قیمت گوشت قرمز بالا رفته است، اما بیشتر هیجانات ناشی از خرید است که تقاضا را بر هم می‌زند.

وی می‌افزاید: گوشت قرمز کمبودی در بازار ندارد و هم اکنون بازار هم به روال عادی برگشته است. البته افرادی که گوشت را گران خریدند و از هیجانات بازار تابعیت کردند، ضرر کردند چراکه حداقل گوشت را ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو گران خریدند.

جدول قیمتی گوشت گرم گوسفندی و گاوی(تومان)