رفع ممنوعیت صادرات سیب زمینی امری ضروری است

محمد رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی با انتقاد از ممنوعیت صادرات سیب زمینی اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی نسبت به ممنوعیت صادرات سیب زمینی تعجیل کرد، چرا که افزایش قیمت ارتباطی به کاهش تولید ندارد.

وی کمبود عرضه سیب زمینی به بازار ناشی از مشکلات حمل و نقل را دلیل اصلی افزایش قیمت در بازار اعلام کرد و افزود: این درحالی است که وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولان وزارت صمت برای کنترل قیمت از بازار اقدام به تصمیم غیر کارشناسی در بازار کردند.

نیازی صادرات سیب زمینی را یکی از مزیت های کشور دانست و گفت: سال گذشته بیش از 600 تن سیب زمینی به بازارهای هدف صادر شد که انتظار می رود به سبب افزایش تولید هر چه سریع تر ممنوعیت صادرات مرتفع شود.

این مقام مسئول اخذ تعرفه را راهکار مناسبی برای کنترل صادرات برشمرد و افزود: این درحالی است که مسئولان ذی ربط با ممنوعیت صادرات ساده ترین راه حل را انتخاب کردند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات عرضه محصول در بازار ارتباطی به کشاورزان ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه کشاورزان از قیمت محصول سودی مرتفع نمی شوند، از این رو افزایش قیمت و مشکلات بازار ارتباطی به تولیدکننده ندارد و تنها عده ای خرده فروش و دلال از این آشفتگی بازار سود می برد.

به گفته نیازی با توجه به آنکه نوسان قیمت محصولات و عدم ثبات بازار به قیمت نابودی بخش کشاورزی و کاهش درآمد کشاورزان تمام می‌شود؛ بنابراین مسئولان وزارت صمت با اعمال نظارت بیشتر بر بازار باید از افزایش قیمت جلوگیری کنند تا تولیدکنندگان بتوانند در امنیت غذایی نقش ایفا کنند.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی در پایان با اشاره به اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی داخل نداریم، تصریح کرد: پیش بینی های اولیه حاکی از تولید 5 میلیون تن سیب زمینی است که با احتساب مصرف داخل، حداقل باید 700 هزارتن محصول به بازارهای هدف صادر شود.