خریدار نباشد قیمت خودرو‌ کاهش می‌یابد

«فربد زاوه»، در خصوص قیمت خودرو در بازار  گفت: واقعیت امر این است، این افزایشی که در قیمت ها اتفاق می افتد از نرخ ارز گرفته تا قیمت ملک، خودرو و بسیاری از کالاهای دیگر در مقایسه آن با سایر مقاطع بحرانی که نزدیک ترین آن در سال ۹۱ بوده، تفاوت‌های اساسی دارد که باید نسبت به آن دقت کرد.

وی افزود: اولین تفاوت اساسی این است که معمولا فاصله بحران های اقتصادی در ایران  ۱۰ الی ۱۲ ساله است یعنی نرخ ارز را دولت ۱۰ سال کنترل می کرد  و این باعث می‌شد مردم اندوخته‌ای پیدا می‌کردند بعد این بحران که اتفاق افتاد  باعث می شد قیمت ها بالا برود ولی بازارها به شدت آسیب نبیند و همچنان بخشی از معامله در داخل اتفاق بیفتد.

این کارشناس ادامه داد:  اما بحرانی که در سال ۹۶ و ۹۷ با آن مواجه شدیم اولا فاصله بسیار کوتاهی با بحران قبلی در سال ۹۱ دارد و کمتر از پنج سال دوباره با جهشی در قیمت ها مواجه شدیم و این زمان کافی نبود و مردم هنوز از سال ۹۱ و ۹۲ آسیب پذیری‌شان را ازدست ندادند، اصلا وقتی بحران‌ها تمام می شود رکود تورمی درکشور ایجاد می‌شود؛ ما هنوز از رکود تورمی قبلی خارج نشده بودیم که دوباره کشور دچار بحران تورم و به عبارتی ابرتورم شد. 

وی عنوان کرد: این مقدمه را عرض کردم که بگویم اتفاقی که افتاده این بوده قیمت‌ها خیلی شدید و فراتر از قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده که البته قابل درک است به واسطه اینکه ارز به یکباره جهش داشته و این قیمت‌ها را  از خودرو تا چیزهای دیگر دچار اختلال کرده است ولی این عدد و ارقامی که در جامعه گفته می‌شود ، خیلی عدد و ارقامی نیست که مردم توان پرداختش را داشته باشند، اندک هستند کسانی که ۱۲۰ میلیون پول  بدهند و یک رنو ساندرایی را خریداری کنند که 6 ماه قبل۶۰ میلیون می‌خریدند و نتیجه این می شود که تعداد مشتری ها کاهش پیدا می‌کند و احتمالا در دراز مدت قیمت ها کاهش پیدا می‌کند.

زاوه معتقد است: اگر فرآیند تولید در کشور برقرار باشد و محصولات در کشور تولید شوند قیمت ها شکسته می شود.  خود دلار هم به همین صورت است اگر فرایند صادراتی ما در میعانات و صادرات غیر نفتی برقرار بماند  دلار ۱۰ هزار تومانی در کشور مشتری ندارد و کالایی نیست که با دلار ۱۵ هزار تومانی وارد کنیم و بفروشیم.

وی افزود:  خودرو هم به همین صورت است اما اگر  این روندی که  دچار اختلال شده، اختلال آن اساسی‌تر شود اتفاقی که می‌افتد این است که قیمت‌ها از این هم بالاتر می‌رود اما این نوسان 2 الی 3 میلیونی که عنوان می‌شود خودرو ارزان شد یا گران شد خیلی از لحاظ کارشناسی اهمیت خاصی ندارد .

زاوه اظهار داشت: خودرویی که قبلا ۶۰ میلیون بوده و دیروز  ۱۳۰ میلیون شده و امروز می گویند رسید به  ۱۲۸ میلیون که ارزان نشده است چطور آن ۷۰ میلیون افزایش قیمت را نمی بینیم این دو میلیون کاهش را می بینیم؟ اگر دلار شد ۴ هزار تومان  آن وقت می‌توان گفت کاهش رخ داده است.