توقف سقوط قیمت نفت در گرو کاهش تولید اوپک

 محمد علی خطیبی با بیان اینکه درباره کاهش تولید نفت طی سال میلادی آینده بحث هایی در اوپک انجام شده است، افزود: در سال 2018 هیچ تغییری در روند تولید نفت اوپک صورت نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه فاصله بین نشست های مسئولان اوپک شش ماهه است، اظهارداشت: بنابراین تصمیمات مربوط به شش ماهه آینده بعد از نشست زمستانی خواهد بود.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه نشست زمستانی اوپک طی ماه آینده برگزار خواهد شد، گفت: برای شش ماهه نخست سال آینده میلادی در این نشست تصمیم گیری می شود.

وی افزود: سال آینده یک میلیون بشکه نفت غیر اوپک بیشتر از نیاز در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

خطیبی با بیان اینکه با برآورد رشد تقاضای یک میلیون و 300 هزار بشکه ای نفت طی سال آینده عرضه نفت غیر اوپک دو میلیون و 300 هزار بشکه می شود، اظهارداشت: اوپک برای مقابله با چنین وضعیتی باید عرضه نفت خود را تا یک میلیون بشکه کاهش دهد تا بازار متعادل شود.

وی با اعلام اینکه بررسی میزان عرضه نفت اوپک در سال آینده از سوی کمیته هایی در حال انجام است، گفت: اعضای اوپک پذیرفته اند که برای حفظ تعادل در بازار باید میزان عرضه خود را کاهش دهند تا قیمت ها بیش از این سقوط نکند.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: روسیه به همراه برخی از کشورهای غیر اوپک طی چند سال گذشته با اوپک همکاری خوبی داشته به طوری که میزان تولید این کشورها نیز برای سال آینده 600 هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

وی بیان داشت: روسیه به دنبال عرضه هر بشکه نفت با نرخ 70 دلار است بنابراین باید در تعادل بازار با کاهش تولید خود نقش آفرینی کند.

خطیبی در ادامه یادآور شد: بدون شک تا زمانی اوپک در تعادل سازی بازار غیر انفعالی عمل نکند می تواند به عنوان یک سازمان فعال برای تعیین نرخ نفت در بازارهای جهانی اثر بخش باشد.