به گزارش مهر، دانش داوود جعفری عصر امروز پنجشنبه در کارگاه علمی تخصصی رسانه و سند چشم انداز بیست ساله کشور با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۰ ، ۴۰۷ میلیارد دلار بوده است متوسط رشد اقتصادی ۵ ساله گذشته کشور را ۴.۴۵ درصد اعلام کرد.

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در فاصله سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ ایران باید ۲۲۲۷ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی اقتصادی کشورها وضعیت تولید آن است که البته در به کارگیری برخی از عوامل دیگر مانند علم و فناوری نیز رتبه اقتصادی کشور در رتبه اقتصادی کشورها تاثیر گذار است
.
دانش جعفری افزایش سقف تولید، تقویت سرمایه گذاری، افزایش اشتغال مولد و بهره وری در کنار فعال شدن بخش خصوصی را از راهکارهای مهم دستیابی به اهداف سند چشم انداز برشمرد و گفت: رشد اقتصادی برنامه اول توسعه ۷.۵ درصد و رشد برنامه دوم نیز ۳.۳ درصد بوده است.

وزیر سابق اقتصاد رشد اقتصادی برنامه سوم توسعه را ۵.۵ و سه سال اول برنامه چهارم توسعه را نیز ۶.۱۷ اعلام کرد و با بیان اینکه پس از آن آمارها دیگر منتشر نشد، گفت: البته گفته می‌شود که پس از آن آمارها سیر نزولی داشته اما به صورت کلی طی اجرای چهار برنامه اخیر رشد اقتصادی کشور ۵.۷۵ بوده است.

دانش جعفری سهم رشد صنعت در چهار برنامه اخیر را ۸.۴۴، کشاورزی ۴.۹۵ و خدمات را هم ۵.۳۸ اعلام کرد و افزود: طبق آمارهای کلان اقتصادی کشور خدمات در رشد اقتصادی کشور سهم ۵۰ درصدی دارد و علی رغم اینکه عده ای می گویند خدمات صرفه واسطه گری است اما خدمات در بخش های مانند حمل و نقل، صادرات و مسکن نیز وجود دارد.

وی به رشد نامتوازن اقتصادی کشور طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد و گفت: در ایران نسبت هزینه های مصرفی به تولید ناخالص داخلی(مصرف مردم) در حال حاضر ۴۶ درصد است که در گذشته ۶۲ درصد بوده است و این کاهش به معنای پایین آمدن سطح رفاه مردم و البته بالا رفتن حجم سرمایه گذاری ها خواهد بود.

دانش جعفری با بیان اینکه اقتصاد بزرگی مانند چین ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی اش را سرمایه گذاری می کند از سرمایه گذاری ۳۴ درصدی تولید ناخالص داخلی در ایران سخن گفت و بیان داشت: با این حال در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ رشد اقتصادی چین ۹.۸ درصد و رشد اقتصادی ایران ۵.۶ درصد بوده است.

وی با طرح این سئوال که چرا در کشور ما سرمایه گذاری انجام می‌شود ولی نتیجه ندارد، گفت: یک دلیل آن به موجودی انبار بر می گردد یعنی تولید صورت می گیرد اما استفاده نمی‌شود و به عبارت دیگر در کشور ما حجم موجودی انبار سه برابر متوسط جهانی آن است.

وزیر سابق اقتصاد با بیان اینکه در زمانی که قیمت ارز و سکه افزایش یافت عده ای موجودی انبار را بالا بردند، گفت: اگر اشتغال مولد بالا برود تولید نیز بیشتر خواهد شد ولی اگر اشتغال مولد نباشد تولید هم کاهش خواهد یافت.

دانش جعفری شرط حضور بخش خصوصی در فضای کسب و کار را دوری از تبعیض و تدوین نظام مالیاتی مشوق سرمایه گذاری دانست و با تاکید بر لزوم تامین نظام مالی مناسب در این بخش گفت: قوانین کار مناسب، ثبات سیاسی و اجتماعی و اقتصاد کلان در کنار زیربناهای مناسب اقتصادی هم تعیین کننده خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: کشورهای نفتی مانند ایران تلاش می کنند تا نیازهای داخلی را از طریق واردات تامین کنند و در این بخش ایران در فاصله سالهای ۸۳ تاکنون حجم واردات خود را چهار برابر کرده است.

وزیر سابق اقتصاد با اشاره به اینکه واردات ۲۰ میلیارد دلاری سال ۸۳ به ۸۰ میلیارد دلار در حال حاضر افزایش یافته است، ۶۰ میلیارد دلار این واردات را فقط کالا دانست که در سایه نفت انجام می‌شود.

دانش جعفری گفت: اگر قیمت ارز در سالهای گذشته به درستی تنظیم می شد باید به تناسب تورم داخلی و خارجی در این بخش تعدیل صورت می گرفت و میل به واردات کاهش می یافت. اما دولت برای کاهش اثر تورم در ذهن مردم به واردات هجوم برده است.

وزیر سابق اقتصاد این مطلب را نیز افزود: که در حال حاضر ظرفیت تولید اعتبار سیستم بانکی به نسبت به ظرفیت تولید ۵۰ درصد است و بیان داشت در سال ۸۳ میزان پول هایی که از خارج وارد ایران می شد و پول هایی که از ایران خارج می شد و به عبارتی میزان حساب سرمایه ۷.۳ میلیارد دلار مثبت بود اما متاسفانه در سال گذشته این میزان به منهای ۱۴.۷ میلیارد دلار رسید و به عبارتی دیگر خروج پول از ایران در فاصله سال ۸۳ تا سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که این موضوع می طلبد تا در توسعه روابط به ویژه با کشورهای اسلامی تلاش مضاعفی را انجام دهد.