منفعت برجام به صفر رسید / سرانجام توافق چه می شود؟

گروه سیاسی- عباس عراقچی معاون ظریف و گفت و گو کننده ارشد مذاکرات هسته ای به اروپایی ها هشداری جدی داده که اگر ایران از منافع برجام منتفع نشود برجام زنده نخواهد ماند.

به گزارش افکارنیوز؛ وی با صراحت اعلام کرده که توازن میان منافع طرفین از بین رفته و دستاورد ایران از برداشته شدن تحریم‌ها تقریباً به صفر نزدیک شده‌است.

به نظر می رسد توافق برجام به کما رفته و ایران در این بین اصلا از این موضوع راضی نیست زیرا به گفته همه ما تلاش می‌کنیم این توافق را زنده نگاه داریم و آن را از کوران حوادث نجات بدهیم.

اگرچه آمریکایی ها از این توافق خارج شده و این معاهده بین المللی را بر هم زده اند اما همه چشم ها به سمت چشم آبی های اروپایی بود تا ببینند چگونه پای قول و قرار خود باقی می مانند به همین جهت عراقچی ‌ توافق هسته‌ای را توافقی صرفاً متعلق به امریکا یا ایران یا سایر کشور‌های حاضر در توافق ندانسته و گفته که برجام یک توافق بین‌المللی متعلق به شورای امنیت است که نجات آن یک مسئولیت بین‌المللی است.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم که این توافق هسته‌ای ادامه پیدا کند. این در حالی است که عراقچی در بخش افتتاحیه نشست چهارمین دور گفت‌وگوهای بلندپایه سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، با تأکید بر اهمیت راهبردی برجام برای صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای و یادآوری تأیید پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل برجام در سیزدهمین گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضرورت تسریع در اجرای کارآمد، قابل دوام و متقابل تعهدات سایر اعضای برجام و به خصوص اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی، در شرایط خروج غیر قانونی آمریکا از توافق را خاطرنشان کرد.

وی یادآور شد: تعلل در اجرای تعهدات، این دستاورد مهم دیپلماسی برای جامعه بین‌المللی را با چالش جدی روبرو خواهد ساخت و جمهوری اسلامی ایران در این صورت بر اساس استقلال و منافع خود تصمیم خواهد گرفت.

از سوی دیگر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم از این استفاده کرد تا عملکرد اروپا را در برجام به چالش بکشد.

وی درباره تبعات لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ هشدار داد و از طرف‌های این توافق خواست وعده‌های‌شان به ایران را به عمل تبدیل کنند: «من امیدوارم مواضع سیاسی ابراز شده توسط اتحادیه اروپا، چین و روسیه به عمل تبدیل شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با صراحت اعلام کرد که اگر این توافق فروبپاشد، اوضاع مطمئناً تغییر خواهد کرد و همه چیز به آشوب کشیده می‌شود.

باید منتظر ماند و دید اروپایی ها چه تصمیمی راجع به برجام خواهند گرفت زیرا هر تصمیم آنها با واکنش ایران مواجه خواهد شد.