پالایشگاه های ژاپنی به دنبال تمدید معافیت از تحریم های ایران

اتحادیه نفت ژاپن اعلام کرد، خریداران ژاپنی در صورت عدم تمدید معافیت های اعطایی دولت آمریکا از تحریم های ایران بعید است از ابتدای آوریل سال آینده بتوانند خرید نفت از تهران را ادامه دهند. علت این مسئله دشواری در پرداخت ها به ایران از اوایل ماه‌می به دلیل احتمال وضع تحریم های نفتی عنوان شده است.

به گفته تاکاشی تسوکیوکا، رئیس اتحادیه مفت ژاپن، صادرات نفت ایران به ژاپن در بازه زمانی ژانویه تا مارس احتمالا قابل توجه خواهد بود و برخی از خریدها نیز ممکن است در اواخر ماه دسامبر صورت بگیرد.

در طی سال های اخیر ژاپن به طور کلی در ماه مارس از خرید نفت از ایران خودداری کرده زیرا در این ماه شرکت های پالایشگاهی منتظر تمدید بیمه های کشتیرانی از سوی دولت برای سال مالی جدید که از آوریل آغاز می شود بوده اند. تسوکیوکا گفت، مشخص نیست که آیا همین الگو در مارس سال آینده نیز تکرار خواهد شد یا نه.

دولت آمریکا روز 5 نوامبر ژاپن و 7 کشور دیگر را از تحریم های نفتی علیه ایران معاف ساخت و به آنها اجازه داد تا 180 روز دیگر خرید نفت از تهران را ادامه دهند.

تسوکیوکا گفت، صنعت پالایشگاهی ژاپن از دولت این کشور خواهد خواست تا برای تمدید معافیت های اعطایی پس از 180 روز اولیه تلاش کند.

پالایشگاه های ژاپنی و کره ای پس از کسب معافیت، به دنبال از سرگیری خرید نفت از ایران از ماه ژانویه هستند.

تسوکیوکا افزود، نمی دانم در طی این 180 روز ژاپن چه میزان نفت می تواند از ایران خریداری کند.

به گفته تسوکیوکا که ریاست شرکت ایدمیتسو کوسان را نیز بر عهده دارد، دومین پالایشگاه بزرگ ژاپن امیدوار است بقیه حجم نفت مقرر در قرارداد منعقده خود با ایران را در دوره معافیت فعلی خریداری کند.