موید حسینی صدر در گفت و گو با تابناک، ضمن تاکید بر اینکه نمی توان اقتصاد را دستوری اداره کرد، خاطرنشان کرد: نمی توان قیمت دلار را برای مدت طولانی ثابت نگه داشت و تاثیر تورم را در قیمت ارز نادیده گرفت. نباید چند نرخی بودن ارز را ادامه می دادیم و باید خیلی زودتر از اینها به دنبال تک نرخی کردن ارز می رفتیم و باید اجازه می دادیم نرخ ارز متناسب با قیمت واقعی آن رشد کند.

نماینده مردم خوی و چایپاره تصریح کرد: رانت کلانی در پشت چند نرخی بودن ارز نهفته است. افرادی که ممکن است ارتباط خاصی با برخی مسئولین داشته باشند و کسانی که از منافذ قانون مطلع هستند، از این شرایط سوء استفاده می کنند. برخی افراد به نام شرکت های تولیدی، ارز ارزان گرفته و در بازار به قیمت آزاد فروخته اند و از این راه سود کلانی برده اند. این پول نه نصیب دولت شده و نه نصیب مردم، بلکه به جیب دلالان و سوء استفاده کنندگان رفته است.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی افزود: جای تاسف دارد فردی در مناطق مرزی کشور به دلیل قاچاق چند توپ پارچه و یا چند بسته شکلات به زندان می رود اما کسانی که از خزانه و بیت المال سوءاستفاده های میلیاردی می کنند، دیده نمی شوند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وضعیت نابسامان اقتصادی کشور قابل قبول نیست و ملت هیچ توجیهی را نمی پذیرند، گفت: در طول دوماه گذشته بدون اینکه اتفاق خاصی رخ دهد و بدون اینکه در درآمد و امنیت کشور مشکلی رخ دهد یک باره قیمت دلار چند برابر شد خیلی ها در این جریان ورشکسته شدند و برخی صاحب ثروت های بادآورده شدند. شرایط کنونی بازار برای فعالان اقتصادی مانند قمار است.

حسینی در ادامه افزود: دولت اکنون تصمیم به تک نرخی کردن قیمت ارز گرفته است اما باز هم متضرر اصلی دولت و مردم هستند چرا که نظارت دولت بر بازار ارز آن قدر نیست که بتواند آن را کنترل کند. اینکه دولت بر اساس سیاست خاص خود به مسافران و بیماران دلار با قیمت پایین بدهد جای اشکال نیست اما اینکه به تولید کنندگان و صادر کنندگان دلار ارزان بدهد و انتظار داشته باشد که اجناس تولیدی و وارداتی به قیمت واقعی به مردم عرضه شود، انتظار بیهوده ای است. راه حفظ ارزش ریال پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت ارز نیست. این کار باعثایجاد رانت می شود و نتجه آن کاهش قیمت دلار نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید ریشه یابی کرد که چرا مردم به خرید سکه و ارز روی آورده اند. کدام سیاست یا گفته مسئولین اشتباه بوده که زمینه ایجاد چنین شرایطی شده است؟ گاها اظهارات عجیب و شتابزده ای از سوی برخی مسئولین ابراز می شود. برای نمونه می پرسم که معنای احتکار مسکن چیست؟! مگر دولت به کسانی که مسکن ساخته اند وام بلا عوض داده است؟ یا اینکه مصالح ارزان در اختیارشان قرار داده است؟ باید به جای اظهارات عجیب و غریب به اثرات مثبت تولید اندیشید. باید به اشتغالی که این بخش ایجاد می کند توجه داشت. چه اشکالی دارد که مردم سرمایه خود را در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند؟ اگر محلی برای سرمایه گذاری وجود نداشته باشد سرمایه یا از کشور خارج می شود و یابه سوی بازار ارز و سکه می رود.

حسینی افزود: در حال حاضر بیش از نیاز کشور ارز و سکه در خزانه موجود است ولی به دلیل عطش کاذب و سیاست های اشتباه اقتصادی دولت، قیمت سکه به صورت کاذب بالا رفته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: توصیه من به دولت این است که از سیاست دستوری اجتناب کرده و از اقتصاد دانان با تجربه مشاوره بگیرد و تصمیمی منطقی برای این معضل بیاندیشد وگرنه ممکن است کنترل بازار ارز را از دست بدهد که بازگشت آن به سادگی امکان پذیر نیست. پیشنهاد من به دولت این است که قیمت دلار را واقعی کند. قیمت واقعی دلار بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است و بودجه باید بر این اساس تنظیم شود. راه حل، واقعی کردن قیمت دلار و برداشتن محدودیت عرضه دلار است. باید هر کسی به هر اندازه ارز نیاز داشته باشد بتواند به قیمت واقعی تهیه کند. قیمت ۱۲۲۶ تومان برای دلار اشتباه است و همچنین قیکمت ریال تا این اندازه پایین نیامده که دلار ۱۹۰۰ تومان باشد. اگر قیمت دلار متعادل باشد، هزینه های درمان، مسکن و سایر نیاز های مردم کمتر از اینها خواهد بود.