الزام استفاده از رمز دوم یکبار مصرف از خرداد 98+جزئیات

گروه اقتصادی- این روزها مردم دیگر عادت به خریدهای اینترنتی و فعالیت های الکتورنیکی بانکی از قبیل پرداخت قبوض و خرید شارژ و ... کرده اند. حالا بانک مرکزی تصمیم گرفته برای کاهش جرائم بانکی رمز دوم یک بار مصرف را در اختیار مردم قرار دهد که این طرح از ابتدای آذر امسال اجرایی و از خرداد سال آینده الزام آور خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز، ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این خصوص می گوید: بانک مرکزی با هدف افزایش امنیت تراکنش‌های بانکی «سند الزامات رمزهای یکبار مصرف» را در ابتدای شهریورماه سال جاری به شبکه بانکی ابلاغ کرد. وی در پاسخ به این پرسش که رمز یکبار مصرف قرار است چگونه در دسترس مشتریان بانک‌ها قرار گیرد، گفت: روش‌های مختلفی در این بخش وجود دارد که 2 روش متداول‌تر است. حکیمی افزود: یک روش که در دسترس همگان قرار دارد، بحث استفاده از پیامک است. بدین معنا که هنگام انجام تراکنش بر اساس درخواست دارندگان کارت پیامکی حاوی رمز یکبار مصرف به شماره تلفن همراه دارنده کارت ارسال می‌شود که کاربر می‌تواند از آن تنها برای انجام آن تراکنش خاص استفاده کند و بعد از یکبار استفاده باطل می‌شود که قابلیت اجرا در تمام گوشی‌های همراه را دارد.

وی تصریح کرد: مدل دوم، استفاده از اپ‌های موبایلی در تولید رمزهای یکبار مصرف است که دارنده کارت در این روش با درخواست یک رمز یکبار مصرف، رمز را از آن اپ با یک‌ زمان اعتبار مشخص که به‌طورمعمول ۶۰ ثانیه است، دریافت می‌کند و می‌تواند در این زمان برای انجام تراکنش از این رمز استفاده کند و رمز بعد از آن باطل می‌شود.

حکیمی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر تمام بانک‌ها این خدمت را به دارندگان کارت ارائه می‌دهند، گفت: بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه «سند الزامات رمزهای یکبار مصرف» به بانک‌ها اعلام کرده است اگر بانکی از ابتدای آذرماه این خدمت را به مشتریان خود ارائه ندهد، مسؤولیت جبران خساراتی که به دلیل نبود این خدمت برای مشتریانش رخ می‌دهد را بر عهده دارد. وی یادآور شد: از خردادماه سال ۹۸ نیز ارائه رمزهای دوم ایستا به دارندگان کارت متوقف و استفاده از رمز دوم یکبار مصرف در تمام تراکنش‌های غیرحضوری، اینترنتی و موبایلی برای دارندگان کارت الزام‌آور می‌شود. حکیمی در پاسخ به نحوه احراز هویت در ارائه خدمت رمز یکبار مصرف به دارندگان کارت، اظهار داشت: این موضوع به بانک بستگی دارد و در صورتی که دارندگان کارت اپلیکیشن موبایلی رمز پویا بانک را نصب کنند، با احراز هویت به‌صورت تطبیق شماره موبایل دارنده کارت با کد ملی وی فعال‌سازی اپلیکیشن به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود و کاربر می‌تواند رمز یکبار مصرف را دریافت کند. وی افزود: در این فرآیند البته یک نکته مخاطره‌آمیز وجود دارد که ممکن است مشکلی را برای شهروندان ایجاد کند و آن این است که بانک باید مطمئن شود پیامکی که روی موبایل با اپلیکیشن ایجاد رمز یکبار مصرف ارسال می‌شود با شخص استفاده‌کننده یکی است، بنابراین قسمتی از این فرآیند نیازمند احراز هویت حضوری مشتری تنها یکبار برای همیشه برای فعال‌سازی اپلیکیشن را دارد. علی نیک‌نفس، معاون پلیس فتا در این برنامه تأکید کرد: بهره‌گیری از رمزهای یکبار مصرف در تراکنش‌های بانکی می‌تواند میزان جرائم مالی سایبری را کاهش دهد و از سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی جلوگیری کند. از این ‌رو بانک‌ها باید قابلیت بهره‌گیری از رمز دوم یکبار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

یکی از نکات مهم در این طرح این است که اگر به سمت عملیات های الکترونیک حرکت می کنیم باید زمینه های آن با سرعت بیشتری در کشور فراهم شود، مثلا آموزش توسط وزارت ارتباطات و یا نهادهای مرتبط بانکی تا مردم به ویژه اقشار سالمند نیز بتوانند از این خدمات بهره ببرند.

متاسفانه شاید هنوز افرادی هستند که به علت نداشتن شماره موبایل و آگاهی کافی نمی توانند از خدمات الکترونیک بانکی استفاده کنند که اگر زیرساخت ها با معیارهای جهانی باشد مطمئنا در همه زمینه های فعالیت های بانکی و مالی الکترونیک در کشور می توان منتظر جهشی قابل قبول بود.