۱۰۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور خاک می خورد

صدیف بدری با اشاره به سلسله نشست های کمیته بررسی واگذاری طرح های عمرانی، گفت: این کمیته در ماه های اخیر نشست های بسیاری را برای بررسی روند واگذاری طرح های عمرانی به ویژه پروژه های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی با حضور مسئولان مربوطه از جلسه سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور و مرکز پژوهش های مجلس برگزار کرد و در نهایت گزارشی از عملکرد دستگاه ها در واگذاری پروژه های مذکور تهیه کرده که اخیر در نشست کمیسیون قرائت شد.

ایجاد سیستم ادراک برای روند واگذاری طرح های عمرانی/ ثبت 6 هزار و 250 طرح ملی در سامانه

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای بررسی روند واگذاری طرح های عمرانی، دو نرم افزار ویژه در سازمان برنامه و بودجه ایجاد شده، یکی از این نرم افزار، سیستم ادراک نام دارد که در این سیستم 6 هزار و 250 طرح ملی وجود دارد که تمام اطلاعات در آن درج شده است.

ثبت 81 هزار طرح عمرانی استانی در سامانه ادراک/ 100 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد

در سیستم ادراک همچنین 81 هزار طرح عمرانی استانی درج اطلاعات شده است، از طرف دیگر در کل با احتساب زیر پروژه ها، حدود 100 هزار پروژه ملی و استانی در کشور وجود دارد که هنوز نیمه تمام باقی مانده است

وی گفت: در سیستم ادراک همچنین 81 هزار طرح عمرانی استانی درج اطلاعات شده است، از طرف دیگر در کل با احتساب زیر پروژه ها، حدود 100 هزار پروژه ملی و استانی در کشور وجود دارد که هنوز نیمه تمام باقی مانده است.

درج تمامی اطلاعات فیزیکی، فنی و اعتباری پروژه های نیمه تمام در سامانه ادراک

بدری ادامه داد: در سیستم ادراک، تمام اطلاعات فیزیکی، فنی و اعتباری پروژه های نیمه تمام وجود دارد، البته اجرای این سیستم هنوز در ابتدای کار قرار دارد، از این رو شاید نواقصی در آن وجود داشته باشد.

ایجاد سامانه واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی/ ثبت 6 هزار و 200 پروژه در سامانه

وی گفت: یکی دیگر از نرم افزارهای مربوطه، سیستم مربوط به پروژه های واگذار شده به بخش خصوصی است، این پروژه ها مربوط به تبصره 19 بودجه سال 97 بوده، از این رو حدود 6 هزار و 200 پروژه در این سامانه ثبت شده است.

عملکرد صفر درصدی دولت در واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی در سال 97

بر اساس گزارش کمیته مربوطه، عملکرد دولت در واگذاری پروژه های مرتبط با تبصره 19 بودجه 97، صفر درصد بوده، یعنی هیچ پروژه ای به بخش خصوصی واگذار نشده است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متأسفانه بر اساس گزارش کمیته مربوطه، عملکرد دولت در واگذاری پروژه های مرتبط با تبصره 19 بودجه 97، صفر درصد بوده، یعنی هیچ پروژه ای به بخش خصوصی واگذار نشده است.

مجوز مجلس به دولت برای واگذاری پروژه‌های منتخب جدید و نیمه تمام در بودجه 97

وی ادامه داد: بر اساس تبصره 19 بودجه 97، به دولت اجازه داده می‌شود به منظور جلب مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منتخب جدید و نیمه تمام (با اولویت طرح‌های نیمه تمام) و بهره‌برداری طرح‌ها و پروژه‌های تکمیل شده یا در حال بهره‌برداری، در قالب سازوکار مشارکت عمومی-خصوصی، نسبت به انعقاد انواع قرارداد (از جمله واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره برداری یا برون‌سپاری) با بخش خصوصی و تعاونی اقدام و تمام یا بخشی از وظایف و مسئولیت‌های خود در تأمین کالاها و خدمات در حوزه‌هایی از قبیل پدیدآوری، طراحی، ساخت، تجهیز، نوسازی، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند.

مقاومت مدیران دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی در واگذاری پروژه های عمرانی

بدری افزود: بر اساس گزارش ها، در شرایط کنونی یک مقاومت قابل لمسی توسط مدیران دستگاه های اجرایی اعم از کشوری و استانی در واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی وجود دارد.

مجارات مدیران مانع تراش در واگذاری پروژه‌های عمرانی در سال98

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با توجه به اهمیت مسئله واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی، این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه 98 مطرح شده و در آن جلسات راه کارهای جدید تنبیهی و تشویقی برای مدیران جهت بهبود این حوزه در نظر گرفته خواهد شد./