کشورهای اوپک با چه مجوزی بخشی از بازار ایران را تصاحب کرده‌اند؟

 وزارت نفت در واکنش به اظهارات سید محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک که گفته بود «چرا وزارت نفت پیوست بیانیه مطبوعاتی جلسه اخیر اوپک را منتشر نمی کند؟» توضیحاتی را برای خبرگزاری فارس ارسال کرد که متن این توضیحات با عنوان «دبیرخانه اوپک مسئول منتشر کردن متون رسمی این سازمان است» در خبرگزاری فارس منتشر شد.در همین رابطه محمد علی خطیبی نیز جوابیه ای نسبت به این توضیحات  ارسال کرد که در ادامه منتشر می شود:

مولا علی(ع) می‌فرمایند اگر همه بدی‌ها در یک اتاق جمع شود، کلید آن دروغ است.

متن جوابیه وزارت نفت همچون متن قبلی پر از دروغ و تهمت است، بنابراین تصمیم گرفتم آنها را شمارش کنم و با کمال تعجب دیدم حدود ۶۰ دروغ و تهمت در این جوابیه آمده است،‌کسی که درس اخلاق می‌دهد و دعوت به توبه و لبخند می‌کند، چطور در یک متن چند صفحه‌ای ۶۰ دروغ و تهمت و به یک فرد نسبت می‌دهد. کسانی که دعوت به دایره ادب می‌کنند و توصیه به خارج کردن بخل و غرض‌ورزی و فاصله گرفتن از عصبیت می‌نمایند، چگونه به خود اجازه می‌دهند به شخصی که نخواسته بله‌قربان‌گو باشد و همواره مستقل بوده و در سخت‌ترینشرایط، عدم وابستگی و استقلال خود را با پرداخت هزینه‌های سنگین حفظ کرده، سیلی از دروغ و تهمت نثار کرده و سپس در موضع پند و ارز توصیه به اخلاق کند. 

امام حسین(ع) می‌فرماید اگر دین ندارید آزاده باشید.

اینگونه اقدامات نه از یک مسلمان معتقد بلکه از یک آزاده بی‌دین هم بعید است.  این دروغ‌ها و تهمت‌ها اگر در این دنیا حساب و کتاب نداشته باشد،‌ در آن دنیا گریبان شما را خواهد گرفت، البته اگر ذره‌ای اعتقاد به قیامت و معاد داشته باشید، چنین بی‌باکانانه سیل دروغ و تهمت را برای منکوب کردن منتقدان خود روانه افکارعمومینمی‌کنید، هر چند مردم شریف و به ویژه کارکنان شریف صنعت نفت با رویه شما آشنایی کامل دارند. 

به یاد ندارم در طول بیش از سی سال خدمت صادقانه در صنعت نفت، برخورد خلاف ادب با کسی کرده باشم، حال چگونه صفاتی که شایسته مدعی است به این جانب نسبت می‌دهید، به نظرم حدیث نفس فرمودید. آیا رسانه‌های داخلی و بین‌المللی که سالهای مدیدی است که با اینجانب گفت‌وگو می‌کنند حاضرند حتی برای یکبار با چنین فردی که شما توصیف کرده‌اید (عصبی، بی‌ادب، غرض‌ورز و...) گفت‌وگو کنند؟‌ آیا مردم که از رسانه‌های گوناگون سخنان اینجانب و برخورد من را دیده و شنیده‌اند، باور می‌کنند که شما تصویر وارونه‌ای از یک فرد شناخته شده ارائه می‌دهید؟ شما فکر می‌کنید با تکرار دروغ‌ها می‌توانید آنها را جا بیندازید؟ البته نفوذ شما در رسانه‌های مختلف به مدد امکاناتی که دارید زیاد است، ولی خوب است بدانید حقیقت را نمی‌توان برای طولانی مدت پنهان کرد و خورشید تا ابد زیر ابر نمی‌ماند و سرانجام حقایق آشکار می‌شود. 

مطالبی را به این جانب و تیم وابسته به من نسبت دادید، در حالی که من یک فرد مستقل هستم و نه خود تیم دارم و نه عضو هیچ گروه، باند و قبیله‌ای نیستم، شما خود چنین هستید و فکر می‌کنید دیگران هم مانند شما باند دارند و قبیله‌ای عمل می‌کنند.

کسانی دلسوز ادب و اخلاق شده‌اند که با ورود به صنعت نفت، اصول اولیه اخلاق را زیر پا گذاشته‌اند، اصولا نفتی‌ها با ادب و بااخلاقند، اما با ورود گروهی اتوبوسی به نفت در دوره اصلاحات، بداخلاقی‌ها شروع شد، اینها مدعی بودند از نفتی‌ها بهتر می‌فهمند و آمده‌اند که شاخ آنها را بشکنند و در این مسیر از هر بداخلاقی دریغ نکردند،‌ حال فکر می‌کنند که این قشر زحمتکش آن برخوردها را فراموش کرده‌اند و می‌توانند درس اخلاق از آنها بگیرند. 

بگذریم، این قصه سر دراز دارد. در مورد مطالب دیگر جوابیه وزارت نفت جهت روشن شدن افکارعمومی، توضیحات زیر ارائه می‌شود:

۱- بنده هیچ‌گاه در صدد نفی دستاوردهای نظام نبوده‌ام و نخواهم بود و دستاوردهای نظام اسلامی آنقدر عظیم و درخشان است که هیچ کسی نمی‌تواند آن را نفی کند. اصولا دستاوردها اگر واقعی باشند، آنقدر درخشانند که نفی شدنی نیستند، اما اگر تبلیغاتی باشند، دوامی ندارند. نقد برخی از عملکردهای شما قطعا نفی دستاوردهای نظام نیست، بلکه نقد دلسوزانه، کمک به نظام و کشور است، بدیهی است هر کس در هر مسئولیتی است باید در ان حوزه پاسخگو باشد و چنانچه مسئولیت از روی دوش او برداشته شد، نمی‌توان انتظار داشت که او توجیه‌گر اقدامات دیگران باشد، بلکه جامعه انتظار دارد چنین افراد باتجربه‌ای در مورد عملکردها ارزیابی کرده و نظر بدهند. 

برخلاف ادعای شما، بنده سوگیری سیاسی و سیاسی‌کاری در هیچ دوره‌ای نکرده‌ام،‌ پس چرا اتهام می‌زنید و قادر نیستید دلیلی بیاورید؟ شاید از نظر شما هر کس در باند و قبیله شما نباشد برعلیه شما است، همانند ادعای پوچ غربی‌ها که می‌گفتند هر کس با ما نیست برعلیه ما است. 

اینجانب هیچ‌گاه درخواست گفت‌وگو با هیچ رسانه‌ای نداشتم، بلکه در مقابل اصرار آنها نظرات خود را اعلام کرده‌ام، لذا در مقابل اصرار رسانه‌ها اگر بگویم نظری ندارم دروغ گفته‌ام و اگر نظر و تجربه و تحلیل خود را که کاملا کارشناسی است اعلام کنم مورد اعتراض وزارت نفت قرار می‌گیرم. همانطور که گفتید رسانه‌ها بسیار بزرگوار هستند که یاران صدیق خود را فراموش نمی‌کنند، هر چند تحت فشار قرار داشته باشند. چرا این واقعیت را نمی‌خواهید بپذیرید که افکارعمومی به خصوص نسل جوان و تحصیلکرده با تحلیل‌های فرمایشی چند رسانه مواجب‌بگیر اقناع نمی‌شوند و در همه جای دنیا تنوع آرا و نظرات  امری پذیرفته‌ شده است و نمی‌توان با بخشنامه‌ها همه را مجبور کرد مانند شما بیندیشند. 

برخلاف نظر شما، در کشور فقر کارشناسی در حوزه نفت وجود ندارد، اما کم نیستند کارشناسان و صاحب‌نظران که با مشاهده برخوردهای شما با کارشناسان صاحب‌نظر و هزینه سنگینی که متحمل می‌شوند، وارد عرصه نمی‌شوند و می‌دانند چه آسیب‌های جدی که به کشور و نظام وارد نکرده‌اید، آنگاه م علوم خواهد شد که چه کسی در پیشگاه خدا و خلق خدا باید توبه و استغفار کند. باز هم بگذریم.

۲- در بیانیه قبلی، مدعی امضای پرحاشیه این جانب بر یکی از اسناد اوپک شده بودید که خواسته بودم این امضا را در پای سندی که می‌فرمایید منتشر کنید که نتوانستید چنین ادعایی را ثابت کنید و معلوم شد چنین امضایی در چنین سندی دروغ بوده است، حال این ادعا را تنزل داده‌اید که چرا در آن اجلاس من سکوت کرده‌ام و سکوت من موجب چنین مصوبه‌ای در اجلاس وزرا شده است و این سکوت مشکلات کشور را از ازل تا ابد از گذشته تا به حال را باعث شده است. واقعا سکوت و یا عدم سکوت یک عضو هیأت آن هم در اجلاس وزرای اوپک این اندازه که فرمودید می‌تواند اوضاع یک کشور را در ۸ سال اخیر به هم بزند؟ قطعا چنین نیست. خود شما هم به خوبی آن را می‌دانید.

اولا: از کجا می‌دانید که بنده سکوت کرده بودم و نظری ندادم، ثانیا، از کجا می‌دانید که دیگران هم نظر ندادند و فقط وزیر وقت گوش به فرمان نظر من بود. همانطور که می‌دانید وزیر نظرات گوناگون را قبل از شرکت در اجلاسدریافت می‌کند و بعد از اجلاس با وزرای دیگر تبادل نظر می‌کند. نظرات کارشناسان اقتصادی کشورهای عضو اوپک و گزارش‌های تخصصی دبیرخانه اوپک را مطالعه می‌کند و براساس سنتی که وجود دارد و بنده هم اصرار به تقویت آن داشتم، در جلسه‌ای نظرات کارمندان ایرانی در دبیرخانه اوپک را هم می‌شنود و گزارشات و تحلیل‌های مختلف رسانه‌ای بین‌المللی را ملاحظه می‌کند و سپس در جلسه وزرا با استماع نظرات دیگر وزرا و دبیرخانه اوپک تصمیم می‌گیرد تا اعلام موضع کند.

ثانیا: چرا تمام این نظرات را باید کنار بگذارد و به سکوت یا عدم سکوت یک هیأت استناد کند، در حالی که سکوتی هم در کار نبوده است. چرا سطح یک وزیر را آنقدر پایین می‌آورید که فقط محکوم است نظرات یک فرد را بپذیرد و به آن عمل کند و از خود استقلال نداشته باشد که قطعا چنین چیزی صحت ندارد. وزرا معمولا مجموعه‌ای از نظرات را دریافت می‌کنند و سپس خود با درنظر گرفتن صلاحدیدها و سیاست دولت تصمیم می‌گیرند. شما اگر می‌خواهید یک منتقد را از میان به در کنید چرا آسمان و ریسمان می‌بافید و شأن افراد و تصمیمات را پایین می‌آورید و با دروغ و تهمت همه چیز را مخدوش می‌کنید؟

ثالثا: قرار بود تصمیم آن اجلاس در لغو سهمیه‌ها را ارائه کنید که آن را هم نتوانستید همانند امضای بنده بر آن تصمیم به جای لغو سهمیه‌ها و سقف تولید که نتوانستید ارائه کنید چون چنین چیزی وجود نداشت. جمله‌ای از آن بیانیه را مستمسک کرده‌اید که اعضا در صورت نیاز بازار، تولید خود را تعدیل خواهند کرد (بالا یا پایین می‌آورند) غافل از اینکه اوپک همواره برای نیاز بازار تولید خود را تعدیل می‌کند و اصولا اوپک کار دیگری انجام نمی‌دهد. اصولا کار اصلی اوپک تعدیل تولید با توجه به شرایط بازار است،‌ این جمله را معمولا در بیانیه‌ها به اوپک تأکید می‌کند که نسبت به تأمین نیاز بازار، اوپک خود را متعهد می‌داند و تاکنون هم هرگونه کمبودی را برطرف کرده و اجازه کمبود در بازار را در هر شرایطی نداده است و متقابلا در شرایط مازاد، عرضه خود را کم کرده تا بازار متعادل شود، آیا اوپک کمبود به وجود آمده ناشی از قطع صادرات کویت و عراق و لیبی و نیجریه و... را در برهه‌های گوناگون جبران نکرد؟ آیا مجوز آنها را هم بنده دادم؟ آیا هم‌اکنون جایگزین نفت ایران در بازار را چه کشورهایی انجام می‌دهند؟ در ماه‌های اخیر با تهدید آمریکا و  کاهش خرید نفت از ایران چه کشورهایی و با چه مجوزی تولید خود را افزایش داده و سهمیه‌بندی را کنار گذاشته و بخشی از بازار ایران را تصاحب کرده‌اند؟ در ماه‌های اخیر براساس ارقام و آمار موجود همه کشورهای اوپک به جز ایران و ونزوئلا افزایش تولید داشته‌اند، آیا مجوز برای این را هم بنده داده‌ام؟ مبنا قرار گرفتن تولید اکتبر به جای سهمیه‌ها کار من بود؟

آیا جمله‌ای که در بیانیه الجزایر آمده و به صراحت از اعضا دارای مازاد ظرفیت خواسته که برای رفع نیاز بازار تولید خود را افزایش دهند به نفع کشور ماست که ما به آن فخر و مباهات می‌کنیم و از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می‌ کنیم و می‌خواهیم دوره آموزشی بگذاریم و آن را به عنوان یک پیروزی دیپلماسی آموزش دهیم؟

اگر چنین مجوزی در اجلاس الجزایر داده نشده بود و کشورهای عضو با کنار گذاشتن سقف سهمیه ها تولید خود را افزایش نمی‌دادند، پیش‌بینی‌ها از ادامه روند صعودی قیمت نفت تا  ۱۰۰ دلار و بیش از آن حمایت داشت، شما با موافقت با چنین مجوزی کشورمان را از قیمت‌های بالاتر نفت محروم کردید و روند نزولی قیمت‌ها شروع شد، در حالی که قیمت‌ها به مرز ۸۰ دلار رسیده بود، اما هم‌اکنون حدود ۶۰ دلار و در برخی از روزهای اخیر زیر ۶۰ دلاربوده است، این است نتیجه اجلاس الجزایر که به آن مباهات می‌کنید.

کاهش قیمت‌ها و هموار کردن جایگزین نفت ایران با افزایش تولید اعضای اوپک و بسترسازی برای تحریم نفتی ایران در راستای سیاست‌های آمریکا، آیا به اینها افتخار می‌کنید؟ و با فرار به جلو، منتقدان دلسوز را متهم به بازوی تبلیغات ی دشمن می‌کنید که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و مردم را ناامید می‌کنند؟ اگر نام این کار وقاحت نیست پس چیست؟‌چه کسی از بازگشت تحریم‌ها خشنود است؟ همان کسی که بستر تحریم‌های قبلی را فراهم کردند و در شرایط کنونی سعی در آشفتگی کشور دارند تا ادعای دیرینه خود را اثبات کنند که تنها یک راه وجود دارد و آن سازش با کدخداست. چه زیبا است تأکیدات مقام رهبری در مورد خطر نفوذ.

۳- در مورد قیمت نفت و تأثیر آن بر درآمد کشور باید توجه شما را به این نکته جلب نمایم که دولت یازدهم زمانی که وزارت نفت را تحویل گرفت، قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بود و از آن اجلاس کذایی که مورد تأکید شما است مدتها می‌گذشت و برخلاف نظر شما آن تصمیم که شما آن را کنار گذاشتن سقف و سهمیه‌ها می‌دانید و من نمی‌دانم، قیمت‌های نفت کاهش نیافته بود. اگر ادعای شما درست باشد، بلافاصله بازار باید عکس‌العمل نشان می‌داد و قیمت‌ها باید کاهش می‌یافت، اما فراموش کرده‌اید که قیمت‌های نفت در زمان شما سقوط کرد و به حدود ۲۰ دلار رسید، حتما به یاد دارید که عربستان به اعضا القا کرده بود برای خارج کردن شیل‌اویل آمریکا از بازار و ممانعت از توسعه بیشتر این تولید باید اقدامی کرد که تولید و توسعه آن غیراقتصادی شود و اوپک باید از سهم بازار خود دفاع کند که ا ین یعنی کنار گذاشتن مدیریت عرضه و سقوط قیمت‌ها. 

مصاحبه وزیر نفت کشورمان پس از ملاقات با وزیر نفت عربستان بسیار قابل تأمل بود که گفتند سیاست ما به عربستان بسیار نزدیک است و به یاد دارید که به دنبال ان قیمت‌ها به طور بی‌سابقه‌ای سقوط کرد و مدتها این کاهش تداوم یافت تا به حدود ۲۰ دلار رسید، در آن زمان وزیر نفت کشورمان طی مصاحبه‌ای اعلام کردند قیمت‌های نفت برای ما اهمیتی ندارد و سهم بازار مهم است، حال چگونه شما مدعی هستید که قیمت نفت یکباره برای شما مهم شده و آن را مرتبط بر درآمد کشور می دانید؟ آیا در گذشته این ارتباط وجود نداشت.

وزیر نفت کشورمان اجلاسی که قرار بود مجددا مدیریت عرضه را به کمک اوپک و برخی از غیراوپک نظیر روسیه احیا نماید، بایکوت کرد، اما زمانی که این مدیریت عرضه و با تلاش و همت برخی از کشورهای اوپک و غیراوپک احیا شد، فورا آن را به نام خود مصادره نمود و آن را نتیجه دیپلماسی خود و یک دستاورد و پیروزی مهم قلمداد کرد. ایشان در این توافق جدید قول داده بودند که از سهم تاریخی کشورمان در اوپک کوتاه نیایند و حتی مدتی باید ایران از نظام سهمیه‌بندی مستثنی شود، اما باز هم عقب‌نشینی دیگری از وعده‌های داده شده صورت گرفت و ایران نه تنها مستثنی نشد بلکه سهمیه ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه در روز را هم نپذیرفت که به این ترتیب سهم تاریخی ایران در اوپک که حدود ۱۴ درصد بود به حدود ۱۱ درصد تنزل کرد و با هیاهوی رسانه‌ای که پیروزی دیگری به دست آمده است و شاهکار دیگری در دیپلماسی رقم خورده است، حال اگر  فرد یا افرادی به درستی تحلیل کنند که چه گذشته و چه حاصل شده، متهم می‌شوند که عوامل بیگانه‌اند، غافل از اینکه با گسترش ارتباطات و تنوع منابع اخبار و دسترسی آسان به اخبار بین‌الملل، مردم به راحتی مطلع می‌شوند که این ادعاها تا چه اندازه صحت دارد؟

بدیهی است دسترسی شما به رسانه‌ها به مراتب بیشتر از دیگران است و هر گاه اراده کنید می‌توانید موج رسانه‌ای خود را ایجاد کنید، ناکامی را موفقیت و عقب‌نشینی را پیروزی جلوه دهید و از هیچ برای خود دستاوردی تاریخی بسازید و منتقدان را تکفیر نمایید، آیا این دسترسی شما و نفوذی که به مدد امکانات دولتی دارید حجیت برای این رفتارهای شما است؟ با این رفتار چگونه می‌خواهید منتقدان را خوشبین کنید؟

در حالی که خود از هر روش برای سرکوب منتقدان استفاده می‌کنید؟ (دروغ، تهمت، ساختن چهره‌ای خلاف واقع و قلب واقعیت) شما من را پس از بیش از سی سال تجربه در امور بین‌الملل و اوپک به آشنایی به اصول اولیه این امور دعوت می‌کنید، در حالی که این موارد و بالاتر از آن را بارها و بارها من خودم آموزش داده‌ام، من کاملا به امور احاطه دارم، زیرا یک شبه مدیر نشدم، من به پشتوانه بیش از بیست سال کارشناسی مسئولیت‌ها را پذیرفته‌ام و هنوز هم به کارشناسی خود افتخار می‌کنم، برخلاف شما که همیشه از بالا حرکت کرده‌اید و یک شبه به مدد پشتوانه‌های سیاسی و جناحی مدیر شده‌اید و  از هیچ پشتوانه کارشناسی برخوردار نیستید و به همین دلیل اشتباهات فاحشی مرتکب می‌شوید، هم مراحل مدیریتی را پله پله طی کرده‌ام، در حالی که در همان ابتدای ورود به صنعت نفت، پیشنهادات مدیریتی داشته‌ام، اما ترجیح داده‌ام بدون پشتوانه کارشناسی مدیر نشوم تا هزینه سوءمدیریت از جیب مردم پرداخت نشود، به یاد دارم در اوایل دولت اصلاحات جمعی از کارشناسان ومسئولان امور اوپک به همراه نماینده ایران به همراه هیأت عامل اوپک به حضور وزیر نفت رسیدیم و دلایل محکمی برای کاهش تولید اوپک ارائه کردیم و حتی گزارش کمیسیون اقتصادی اوپک را که بر همین دلایل تأکید داشت تشریح کردیم، اما با کمال تعجب، وزیر این دلایل را رد کرد و گفت می‌گویند که اوپک افزایش تولید بدهد یا کاهش تولید هیچ تأثیری بر قیمت‌های نفت ندارد و با همین ذهنیت به اجلاس جاکارتا رفت و به جای اصرار بر کاهش تولید، با افزایش تولید که نظر عربستان بود موافقت کرد و همین باعث سقوط قیمت‌ها شد و این سقوط ۱۶ ماه به طول انجامید در حالی که خطر سقوط قیمت‌ها به ایشان گوشزد شده بود،‌اما وی کوچکترین توجیهی به نظرات کارشناسی نداشت و فقط زمانی که برای پاسخ به سؤال دلیل افزایش تولید اوپک و موافقت ایران با آن و سقوط قیمت‌ها به مجلس رفت،‌این را به گردن کارشناسان انداخت در حالی که کارشناسان وظیفه خود را انجام داده بودند و توجهی به نظرات آنها نشده بود، ولی به هر حال آقایان عادت کرده‌اند که دیوار کوتاهی پیدا کنند و تمام گناه‌های عالم را به گردن آنها بیندازند و خود را تطهیر کنند، همیشه مقصر دیگرانند و شما عاری از هرگونه خطا و البته باب توبه هم باز است و کسی هم حق انتقاد ندارد والا از عوامل ارتجاع و بیگانگان محسوب می‌شود،  چه خوب تأکیدی بود که رهبر کبیر انقلاب امام خمینی داشتند که نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد. 

۴- اینجانب ضمن احترام به همه جانبازان عزیز اعلام می‌کنم که این عزیزان باید محترم شمرده شوند و مشکلات آنها باید مورد توجه قرار گیرد، نه تنها یک نماینده جانباز مجلس با یک گرایش خاص باید تکریم شود بلکه همه این عزیزان باید بدون استثنا مورد لطف و مرحمت قرار گیرند تا ناچار نشوند برای حل مشکلات خود به شبکه‌های اجتماعی و نظایر آن روی آورده و مشکلات خود را از این طریق مطرح کنند، امیدواریم حمایت شما فقط از یک نماینده جانباز مجلس که با شما همسو است خلاصه نشود بلکه همه نیروهای ارزشی، جانبازان، ایثارگران،‌خانواده معظم شهدا مورد توجه باشند. 

تذکر کنترل هزینه در این شرایط سخت اقتصادی فقط یادآور تأکیدات مسئولان نظام به ویژه رئیس‌جمهور بود که شما را آشفته و عصبی کرد و شما به عنوان الگوهای جامعه چرا این تذکر را رعایت نکردید؟‌بنابراین چه انتظاری از دیگران دارید؟ در زمان  ما هم مأموریت‌ها ضابطه‌مند بود و از هفت خوان می‌گذشت به ویژه نهاد ریاست‌جمهوری سخت‌گی ری می‌کرد و اینکه فرمودید هیأت‌هایی به استعداد یک گردان مأموریت رفتند، چنین چیزی حداقل در حوزه مسئولیت اینجانب به هیچ وجه اتفاق نیفتاده و دروغ محض است اما همه می‌دانیم که سخت‌گیری‌ها در مورد هیأت وزیر کمتر است. وزیر با رعایت هزینه‌ها می‌تواند الگویی را برای سایر مدیران و زیرمجموعه باشد و بالعکس.

۵- امیدواریم همانطوری که در زمان تحریم های قبل امیدوار بودید که می‌شود در زمان تحریم ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر کرد، در این تحریم که صد البته از تحریم‌های قبل به مراتب سبک‌تر است به وعده خود عمل کنید. البته اینکه در شرایط عادی و لغو تحریم‌ها صادرات را افزایش داده‌اید، امری بدیهی است، اما شما ادعای این مقدار صادرات را در شرایط تحریم کرده بودید که با مغلطه از آن گذشتید. این جانب به عنوان مسئول صادراتنفت در سخت‌ترین شرایط تحریم به موضوع کاملا اشراف دارم و معتقدم می‌شود اقداماتی انجام داد همانطور که پس از پذیرش این مسئولیت در تحریم قبلی در شرایطی که صادرات نفت از ۲.۵ میلیون بشکه به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود با کمک همکاران امور بین‌الملل صادرات را ظرف مدت کوتاهی دو برابر کردیم و این اقدام باعث ثبات نسبی شد، هر چند که از کنایه‌های برخی و ادعاهای واهی برخی دیگر که مدعی بودند اگر به ما مسئولیت بدهید می‌توانید ۲.۵ میلیون بشکه صادر کنیم وارد نشدیم و حتی به همین دلیل که اجازه صفر صادرات نفت کشور را نداریم و مانع آن شدیم در فهرست تحریم‌های افک آمریکا قرار گرفتیم و در داخل مورد بی‌مهری‌ها واقع شدیم که آخرین آن را شما نسبت دادید و ۶۰ دروغ و تهمت را به اینجانب ارسال کردید. من از خداوند سپاسگزارم که توفیق خدمت صادقانه را به بنده عطا کرد و ملت شریف ایران و کارکنان صنعت نفت را روز به روز سرافرازتر نمود. 

سید محمدعلی خطیبی طباطبایی  کارشناس نفت و نماینده سابق ایران در اوپک  جی ای سی اف و آی ای اف و مدیر اسبق امور بین‌الملل