کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار

 لوازم خانگی از نمونه محصولاتی به شمار می‌رود که همواره مشتریان پرو پا قرصی برای آن وجود دارد.

به واقع، اجتناب از خرید لوازم خانگی ممکن نیست و این ضرورت برای زوجین، افراد و گروه‌هایی که به اصطلاح به خانه بخت می‌روند بیش از هر طیف دیگری نمود پیدا می‌کند.

تا پیش از این، خانوار‌های بسیاری به دلیل استهلاک و خرابی و یا از سر تنوع به تعویض و خرید لوازم خانگی نو مبادرت می‌ورزیدند که با نوسانات نرخ ارز و بروز برخی تحولات در بازار، تقاضا‌های اینچنینی، با  اُفت محسوسی روبرو شده و ضریب خرید کالا از سمساری‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافت (که چندی پیش در قالب گزارشی، به تفصیل به این موضوع پرداخته شد).

اما این وضعیت با کاهش نرخ ارز از یکسو و بروز برخی از تحولات در صحنه بازار، دچار تغییراتی شد که قطعا با استمرار این وضعیت، آرام آرام شرایط پیشین گذشته به بازار باز خواهد گشت.

ضریب افزایش قیمت‌ها در طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته آنچنان فزاینده بود که در ارتباط با لوازم خانگی تولید داخلی، رشد قیمت‌ها تا سه برابر و در خصوص لوازم خانگی خارجی رشد قیمت‌ها تا دو برابر به ثبت رسید.

چندی پیش، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سه نشان تجاری داخلی و برخی محصولات ترکیه‌ای و آلمانی خبر داده بود.

آنچنان که شواهد  موجود در بازار نشان می‌دهد، شیوه فروش لوازم خانگی نیز با تغییراتی همراه شده و در شرایطی که تا چندی پیش برخی از فروشندگان به دلیل هراس از افزایش قیمت‌ها به دلیل نوسانات شدید نرخ‌ها، از عرضه و فروش لوازم خانگی اجتناب می‌کردند، در حال حاضر نسبت به عرضه محصولات، نرم‌تر از گذشته رفتار می‌کنند و فروش لوازم خانگی در برخی از نشان های تجاری  را با منظور کردن تخفیف در دستور کار قرار داده اند.

با یک بررسی میدانی در بازار لوازم خانگی این تغییر رفتار‌ها به روشنی هویدا می‌گردد.

به عنوان نمونه، در خیابان امام خمینی (ره) شهرستان ملارد به عنوان یکی از تجاری‌ترین خیابان‌های غرب استان تهران، عرضه کنندگان لوازم خانگی برخلاف هفته‌های گذشته تلاش می‌کنند حتی المقدور مشتری را از دست نداده و بعضا با پذیرش چک مدت دار ۳۰ تا ۴۵ روزه به فروش لوازم خانگی مبادرت ورزند این در شرایطی است که تا چندی پیش، می بایست مشتری برای تهیه لوازم مذکور،  مبلغ مورد نظر را که فراتر از عرف بازار و نرخ متعارف (حداقل در مقایسه با گذشته‌ای نه چندان دور) بود بطور نقدی پرداخت می کرد تا کالای مورد نظر را  تحویل بگیرد.

طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی در گفت و گویی با رسانه‌ها به موضوع بروز برخی از تغییر رفتار‌ها در بازار لوازم خانگی از سوی عرضه کنندگان محصولات مذکور (به نسبت گذشته نه چندان دور) اشاراتی می‌کند.

وی می‌گوید: برخی از کارخانه‌های لوازم خانگی که پیش از این صرفا بصورت نقدی به عرضه و تحویل کالا اقدام می‌کردند در حال حاضر به دلیل وفور و تکثر کالا در بازار، به فروش مدت دار روی آورده اند.

طحان پور در ادامه گفت: برخی از نشان های تجاری در شرایطی به اعمال تخفیف، ۱۰ تا ۱۵ درصدی روی آورده اند که پیش از این برای تحویل کالا  مبلغ مورد نظر را  نقدا دریافت می کردند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: برخی افراد که با دپوی لوازم خانگی در صدد فروش آن با قیمت‌های مضاعف در شب عید هستند و یا افرادی که به دلیل چک‌های برگشتی قادر به خرید کالا از شرکت‌های تولید کننده نیستند در سه راه امین ظهور، چنین القاء می‌کنند که خبری از کاهش قیمت‌ها نیست.

وی، افزایش ۵ تا ۷ درصدی برخی از اقلام یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی خاص  را به افزایش نرخ ارز نیمایی مرتبط دانسته و افزود: معنای این تغییر قیمت ها، گرانفروشی و یا افزایش قیمت محصولات آن شرکت نیست (زیرا این افزایش قیمت تنها در ۵ قلم کالای آن شرکت از مجموع ۳۵ قلم محصول تولید آن دیده می‌شود).

ادامه حیات بازار لوازم خانگی با افزایش قیمت‌های فزاینده محال ممکن بود

سید امیر باقری یکی از توزیع کنندگان لوازم خانگی  در تشریح وضعیت موجود بازار و محصولات مرتبط با لوازم خانگی اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تکانه‌هایی مثبت در بازار لوازم خانگی هستیم و در صورت ادامه همین  رویه، قطعا روزنه‌های امید هر چه بیشتری در بازار مذکور پدیدار خواهد شد.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی آن هم بصورتی عجیب و تامل برانگیز در شرایطی بروز پیدا کرد که اساسا شاهد رکود در این بازار بودیم و قطعا با چنین رشد قیمتی، رکود در این بازار سنگین‌تر می‌شد، شرایط گونه ای شده بود که بخش اعظمی از مردم از خرید کالا در بازار اشاره شده اجتناب می‌کردند و در صورت نیاز نیز به سمساری‌ها و دست دوم فروشی‌ها مراجعه می‌کردند. اوضاع به گونه‌ای پیش رفته بود که حتی برخی از تازه عروس و تازه داماد‌ها نیز لوازم خانگی مورد نیاز خود را با مراجعه به دست دوم فروشی‌ها تهیه می‌کردند.

باقری گفت: اگرچه افزایش قیمت‌ها بسیاری را نگران کرده بود، اما مبرهن بود که ادامه آن وضعیت امکان پذیرنیست و به واقع در صورت استمرار آن شرایط، بسیاری از صنوف فروشنده و کارخانه‌های تولیدی فعال در ایران نابود می‌شدند.

وی افزود: تحلیل این موضوع، نیازمند به هوشمندی خاصی نیست و تنها با در نظر گرفتن کاهش قدرت خرید مردم، بالا رفتن تصاعدی قیمت لوازم خانگی و به تبع آن، عمیق‌تر شدن رکود در بازار اشاره شده، این ادعا به اثبات می‌رسد.

کاهش بیش از پیش قیمت‌ها ضروری است/همچنان بسیاری از مردم در انتظار پایین آمدن قیمت‌ها هستند

یونس حیدریان یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در استان البرز با اشاره به افزایش قیمت‌ها در بخش لوازم خانگی  طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته به تبع نوسانات نرخ ارز، اظهار کرد: برخی در این شرایط به سوء استفاده هر چه بیشتر مبادرت ورزیدند و به واقع رفتار آن‌ها مصداق بارز ضرب المثل دیدن آب و شناگران ماهر بود، اما، آن رویکرد در میان مدت و دراز مدت، کلیت بازار و کسب و کار  را بصورتی منفی تحت الشعاع قرار می‌داد آنچنان که در طول چند هفته و در کوتاه مدت این واقعیت مسجل شد.

وی افزود: به زعم بنده افراد و گروه‌های دلال مسلک به چنین رفتار‌هایی مبادرت می‌ورزند و کاسب واقعی هیچگاه این  رویکرد را در دستور کار قرار نمی‌دهد، زیرا به روشنی می‌داند که در نهایت باید در همین بازار و با واقعیت‌های اقتصادی جامعه به حیات خویش ادامه دهد.

این فعال در حوزه فروش لوازم خانگی گفت: البته طرح این موضوع به معنای افزایش قیمت لوازم خانگی بصورت صرف و مطلق به دلیل سوء استفاده نیست و به هر ترتیب نوسانات نرخ ارز و التهابات ارزی در این امر موثر بوده، اما برخی سوء استفاده ها، احتکار‌ها و... بر سرعت روند صعودی قیمت‌ها افزود.

حیدریان بیان کرد: همچنان انتظار می‌رود، قیمت لوازم خانگی با کاهش بیشتری روبرو شود و این موضوع به عینه در گفتار مشتریان و مراجعه کنندگان بر زبان جاری است و تحلیل آن‌ها برای تحقق چنین امری معطوف به این امر می‌شود که با کاهش ۴۰ درصدی نرخ دلار، تنزل ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی، کافی و منطقی نیست و کاهش قیمت ها باید هم تراز و منطبق با کاهش نرخ دلار انجام پذیرد.

وی افزود: همچنان بخش قابل توجهی از مردم در انتظار کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها، از خرید اجتناب می‌کنند و این سکون و ایستایی برای بازار مطلوب نیست. باید با اتخاذ تدابیر لازم و البته کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها، متناسب با قدرت خرید مردم، مجددا انگیزه خرید به جامعه هدف لوازم خانگی باز گردد.

نیاز است با نظارت و بازرسی از تضییع حقوق مردم جلوگیری شود/با پدیده چسبندگی قیمت‌ها روبرو هستیم

حمید رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چسبندگی قیمت‌ها را از عوامل اصلی پدیده عدم کاهش نرخ برخی کالا‌ها، علی رغم کاهش نرخ دلار عنوان کرد.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی علی رغم نصف شدن قیمت دلار گفت: اگرچه بسیاری از قطعات لوازم خانگی تولیدی، داخلی هستند، اما نباید از نظر دور داشت که برخی از مواد اولیه آن همچون آلومینیوم، پلاستیک، مس، ورق‌های فلزی، فولادی و... به نرخ ارز وابسته هستند و با این اوصاف نمی‌توان وابستگی قیمت لوازم خانگی به ارز را منکر شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ارتباط با پدیده چسبندگی قیمت ها، تصریح کرد: پس از یک بازه زمانی افزایش قیمت‌ها ، نرخ‌ها در سرازیری قرار می‌گیرند، به دلیل تئوری چسبندگی، تغییرات چندانی در قیمت‌ها احساس نمی‌شود و به واقع اقتصاد ایران بار‌ها این تئوری (چسبندگی قیمت ها) را تجربه کرده است.

به زعم وی، پیرو تئوری چسبندگی، افزایش قیمت با شیب تند و کاهش آن با شیب کُند، بروز پیدا می‌کند و پس از مدتی نیز متوقف  و این نیاز احساس می‌شود که با کنترل، نظارت و بازرسی، مشکل اشاره شده مرتفع و از تضییع حقوق مردم جلوگیری شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با نگاهی جامع و کلان‌تر به اقتصاد، موضوع افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی و راهکار کاهش آن را مورد واکاوی قرار داده و در این خصوص اظهار کرد: با رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار و کاهش هزینه‌های تولید می‌توان به توفیقات مورد نظر در این حوزه نائل شد.

بدون تردید، یکی از اشتغالزاترین عرصه‌های تولیدی (که البته به زعم برخی، بخش قابل توجهی از آن مونتاژ کاری است) به حوزه لوازم خانگی معطوف می‌شود و به تبع با چنین ظرفیتی می‌طلبد رونق لازم در بازار مذکور، حاکم شود. هر آنچه توفیقات بیشتری در این بخش جاری شود موفقیت‌های ارزنده تری برای اقتصاد کشور حاصل خواهد شد.