اهمیت مدیریت مصرف آب در کشور

 وزارت نیرو بیانیه ای در خصوص بارش‌های پاییز و اهمیت مدیریت مصرف آب در کشور منتشر کرد که متن آن به شرح ذیل است:

خدای بلندمرتبه را شاکریم که امسال در فصل خزان، باران رحمت بی‌دریغ خود را بر ما بارانید و خاک تفتیده این سرزمین را که طی یک دهه خشکسالی شدید و مداوم، تشنه و عطشناک بود، به لطف و بخشندگی خود سیراب کرد.

خوشبختانه در پاییز پرباران امسال، حدود ۹۲ میلی‌متر بارندگی در کشور ثبت شد که این حجم از بارش نسبت به میانگین ۵۰ سال اخیر حدود ۴۶ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ این رقم‌ها به طور خاص در مقایسه با پاییز کم‌بارش و خشک سال گذشته که در همین زمان حدود ۳۰ میلی‌متر بود، رشدی برابر ۲۱۳ درصد داشته است.

اما باید توجه داشت که توزیع مکانی بارش از مهرماه تاکنون طوری بوده که همچنان برخی استان‌های کشور همچون "یزد"، "اردبیل" و "سیستان و بلوچستان"، بارش‌های کمتر از نرمال را تجربه می‌کنند، به‌دلیل خشکسالی طولانی مدت گذشته و خشک بودن اراضی، بارندگی کمتر به روان‌آب تبدیل شده است. همین امر باعث شده که تغییرات چندانی در موجودی مخازن سد‌های کشور اتفاق نیفتد و کماکان حجم برخی از سد‌ها همچون دوستی، کوثر و زاینده‌رود که تامین کننده آب شرب شهر‌ها هستند، نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.

در چنین شرایطی، وزارت نیرو بر اساس پیش بینی‌ها درباره استمرار شرایط کم‌آبی از سال‌های گذشته و شرایط بارش در سال آبی جاری، اقدام‌های خود را برای رفع تنش آبی در مصارف مختلف و بخصوص در بخش آب شرب، برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

طبق اعلام مراجع رسمی، بر خلاف بارش‌های مناسب و گاهی سیل‌آسا در دو ماه ابتدایی فصل پاییز، وضعیت بارش در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال پیش‌بینی شده که این موضوع نیازمند توجه و دقت ویژه در سال آتی، مدیریت مصرف در حوزه‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت و اساسا همراهی همه ارکان دولتی و آحاد مردم است؛ لذا از تمامی هم‌وطنان ارجمند تقاضا داریم برای بهره‌مندی همگان از نعمت ارزشمند آب، درایت و حساسیت لازم را در مصرف به‌کار گیرند.