کاهش ۲۸ درصدی درآمد‌های نفتی در سال آینده

درآمد‌های حاصل از صادرات نفت، سهم قابل توجهی از بخش درآمد‌های بودجه را تشکیل می‌دهد که به همین خاطر صادرات آن همواره مورد توجه بوده است.

بر اساس آمار در سال گذشته صادرات روزانه ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت لحاظ شده که این رقم در لایحه بودجه سال آینده یک و نیم میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۴ دلار در نظر گرفته شده که تحت این شرایط سهم ۲۷ درصدی از بودجه را به خود اختصاص داده است.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص درآمد‌های نفتی در لایحه بودجه سال آینده گفت: درآمد‌های نفتی بودجه امسال ۲۷ میلیارد دلار بود که سال آینده با ۲۸ درصد کاهش،۲۱ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت در خصوص شرایط حوزه نفت در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور گفت: دولت به دنبال کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی در بودجه است، به همین دلیل مالیات‌ها در سال آینده افزایش یافته است.

وی در خصوص اینکه با اصلاحات انجام شده بر لایحه بودجه، آیا وابستگی به نفت کاهش یافته است، عنوان کرد: این بخش تغییر چندانی نداشت، اما هزینه‌ها تا حدودی کاهش یافت.

به اعتقاد وزیر نفت قیمت ۵۴ دلاری هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده قیمت معقولی است زیرا در برخی موارد قیمت برآورد شده در بودجه سالانه تغییر می‌کند، برای نمونه امسال هر بشکه نفت بیش از ۷۰ دلار به ازای هر بشکه به فروش می‌رسد در حالی که در بودجه ۵۵ دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده بود، اما ۵۴ دلار برآورد شده برای سال آینده متعارف است.

در این میان قیمت در نظر گرفته شده برای حامل‌های انرژی نیز مورد توجه است که رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص قیمت بنزین برای سال آینده گفت: در بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم، اما مطالبه جدی از دولت برای مدیریت مصرف به منظور کاهش قاچاق سوخت وجود دارد.

این اظهارات در خصوص قیمت بنزین در شرایطی است که همواره از سوی مسئولین مقایسه‌ای در خصوص قیمت بنزین ایران با کشور‌های منطقه صورت گرفته و بر مدیریت درست آن برای جلوگیری از قاچاق تاکید می‌شود.

آنچه مشخص است اصلاح ساختار به دنبال کاهش هزینه‌ها یکی از اهداف بودجه برای سال آینده است که در راستای تحقق آن در بخش هزینه‌های بودجه تغییراتی اعمال شده و بودجه بر اساس عملکرد تنظیم شده است.