به گزارش افکارنیوز،محمد خوشچهره در گفتوگو با پانا، اظهار داشت: آمار یک بحث پایهای و استراتژیک یک کشور است، زیرا اگر همه امکانات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، اما آمارهای دقیق وجود نداشته باشد، اشتباههای جدی استراتژیک بهوجود میآید.

وی با تاکید بر این‌که داده‌های آماری باید قابل اعتماد باشد، عنوان کرد: با این‌که از نظر سابقه برنامه‌ریزی‌های آماری در آسیا دومین کشور هستیم، اما اشکالات ماهوی در جمع‌آوری اطلاعات صورت می‌گیرد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در حال حاضر شکاف معناداری میان واقعیت‌ها و آمارهای منتشر شده در زمینه نرخ تورم و بیکاری در سطح جامعه دیده می‌شود.

خوشچهره با تاکید بر این‌که آمارها باید برمبنای روش‌ها و تکنیک‌های علمی سنجیده شود، خاطر نشان کرد: در تعیین شاخص‌هایی همچون نرخ تورم که برای سرمایه‌گذار و خانوار مهم است، مشکلاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در مبانی این شاخص‌ها ورود پیدا کرده‌ایم، برای نمونه در شاخص‌هایی که در سبد هزینه خانوار تعیین تورم می‌کند، وارد شدیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که مسکن در سبد هزینه خانوار نقش تعیین‌کننده دارد و باید زیر ۲۰ درصد هزینه جامعه باشد، گفت: اگر جامعه‌ای به‌درستی کار کرده باشد، ۲۰ درصد از سهم درآمد افراد هزینه مسکن است.

خوشچهره افزود: متاسفانه این شاخص در کلانشهرهایی همچون تهران به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و تنها یک شیفت کاری افراد برای پرداخت اجاره‌بها هزینه می‌شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که مسکن از محاسبات نرخ تورم خارج شده است، بنابراین تورم اعلامی واقعی نیست و وقتی این شاخص نادیده گرفته شود، در نرخ تورم انحراف جدی دیده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اولویت در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی باید اشتغال قرار دهیم، اما تعاریفی مطرح می‌شود که این مساله را زیر سوال می‌برد و در این رابطه می‌توان به یک ساعت کار در هفته اشاره کرد.

خوشچهره خاطرنشان کرد: زنان جامعه که در جمعیت فعال کشور نقش دارند، از گردونه جویندگان اشتغال در محاسبات خارج شدهاند و نرخ بیکاری پایین آمده است.